Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Jobb & Karriär

De ger hjälp åt hjältar

Tome Cvitan, Truls Stattin, Adam Hasslert och Carl-Johan Tessmar är fyra av sex som arbetar på Charity storm.
Tome Cvitan, Truls Stattin, Adam Hasslert och Carl-Johan Tessmar är fyra av sex som arbetar på Charity storm. Foto: MELI PETERSSON ELLAFI

Grundarna till Charity storm ville ha ut mer av sitt arbete än pengar. Därför skapade de en plattform för välgörenhets­insamling som i år siktar på tio miljoner i omsättning.

När Charity storm lanserades i  samband med Midnattsloppet 2013 gick det inte som väntat. Styrkta av framgångarna för liknande koncept, under bland annat London marathon, hoppades de kunna samla in tre miljoner kronor till välgörenhet. Men resultatet landade på knappt 60 000 kronor.

– Det var betydligt tuffare än vi hade trott, säger Adam Hasslert, medgrundare till Charity storm.

Charity storm är ett crowdfunding-företag som inriktar sig på insamlingar till välgörenhet och föreningar. I dag är 97 välgörenhetsorganisationer och 37 föreningar anslutna. Vem som helst kan starta en insamling och pengarna går direkt till organisationen. Insamlaren tar aldrig emot några pengar, förklarar Adam Hasslert.

Företaget grundades av Adam Hasslert och Carl-Johan Tessmar och i dag arbetar sex personer med utvecklingen av företaget. Från början ville grundarna bygga insamlingarna runt sitt eget varumärke, men i dag har Charity storm tagit ett steg tillbaka och erbjuder i stället den tekniska plattformen där insamlingen kan ske.

Efter lanseringen av sin andra hemsida Föreningsinsamling.se och möjligheten att skänka pengar månadsvis via sms steg intäkterna från knappt 300 000 kronor till dryga fyra miljoner inom loppet av sex månader.

– Vi har gjort en oerhörd resa och förändrats mycket under tiden. Nu inriktar vi oss på att samarbeta och låter någon annan vara hjälten. Vi blir en leverantör i stället, säger Adam Hasslert.

Efter en tuff start känner Adam Hasslert att Charity storm hittat sin roll.

– Först var målet att hitta en produkt som var tillräckligt bra. Det tog också all den här tiden för oss att hitta vår roll i sammanhanget. Nu ska vi bli det självklara valet när det gäller betal- och insamlingslösningar för ideella verksamheter i  Sverige, säger Adam Hasslert.

Charity Storm

Startår: 2013. Anställda: Tre heltid, tre deltid. Uppskattad omsättning 2014: Tio miljoner kronor.

Tre tips:

1. Ha tålamod och is i magen. Det enda som är säkert är att det inte går som planerat.

2. Ta reda på vad kunden verkligen vill ha.

3. Tänk stort, jobba smått. Ha en vision att erövra världen, men första ska du göra den första kunden nöjd.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.