Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Jobb & Karriär

De gör hela stan till ditt kontor

Vill du ha kontor i en färgsprakande godis- och inredningsaffär? Eller gå på möte i Postmuseum, en skuta på Söder Mälarstrand, eller i en trädkoja på Moodgallerians tak?

Då kan du hyra per timme, för att få omväxling, via ett slags Airbnb för kontor.

Omväxling i arbetsmiljön förnöjer, åtminstone så länge den är självvald. Och det är precis vad man kan få med Workaround, vars fem grundare ville koppla ihop kreativa människor med spännande halvtomma arbetsplatser med andra kreativa typer som tillfälligt behövde någonstans att sitta.

Till exempel kan den som i vanliga fall jobbar hemifrån eller på kafé hyra kontorsplats ihop med kompisar eller helt nya bekanta. Ofta för en eller två hundralappar per dag.

Företag kan hitta nya mötesrum på stan, eller passa på att hyra in medarbetare hos grannföretaget tre portar bort. Lokalinnehavarna drar in lite extra pengar, kontorshotellen får extra marknadsföring, och de som hyr får ny omgivning till ett – oftast – överkomligt pris.

Andra jobbutflyktsmål som sticker ut bland de nära 150 disponibla för bokning är Fotografiska, med strålande vy över Stockholms inlopp, El Taco Truck HQ på Gärdet, Ivar Kreugers gamla Tändstickspalats nära Kungsträdgården och högteknologiska Hotspot Nod i Kista.

Resten är en blandning av mer eller mindre stajlade kontorshotell, vanliga hotell och företag som ställer sina egna ytor till förfogande för möten, konferenser och kontorsplatser, i vissa fall per timme, och enstaka vanliga lägenhetsinnehavare som hyr ut ett skrivbord med pentry, soffa och badrum.

Workaround vill göra revolt mot en fastighetsbransch som inte vill ta med i beräkningen att näringslivet blivit alltmer snabbrörligt.

– Där vill man fortfarande skriva dyra och stelbenta avtal på minst tre år, säger Andreas Broryd, marknadsansvarig och en av grundarna.

– Men få moderna företag har samma behov varje dag under så lång tid som tre år eller mer. Teamens storlek förändras snabbt, och det är mer attraktivt att arbeta i olika typer av lokaler, beroende på vad man jobbar med för ögonblicket. Det bidrar till att många mindre företag i stället sitter på kaféer och jobbar.

Många kontor, särskilt de nya aktivitetsbaserade, där medarbetarna inte har egna platser, används en vanlig dag till bara hälften, påpekar Andreas Broryd.

– Det är ju resursslöseri på alla plan.

– Och tänk lägenheter som inte används dagtid, och som skulle kunna dra in extra pengar som frilanskontor, kontorslokaler och mötesrum som bara används ibland, och butiker, barer och gallerier som bara används delar av dygnet.

Ett av de första företagen att prova tjänsten var Soundtrack Your Brand, delägt av Spotify.

– När vi skulle ha en arbetsdag utanför kontoret sökte vi en kreativ miljö som varken hotell- eller konferenslokaler kunde erbjuda. Workaround fixade en privat våning, som var precis det vi ville ha, säger företagets Joel Brosjö på Workarounds hemsida.

Workaround fick i höstas ett välbehövligt kapitaltillskott när fastighetsjätten Stronghold gick in som ägare, och hoppas under året få en sådan volym på verksamheten i Stockholm att den lönar sig. Målet är att bli en ledande aktör för flexibla kontorslösningar i norra Europa.

– Vi tror att många av våra kunder kommer att vara affärsresenärer, så vi siktar på de stora städerna i Sverige och några stora nordeuropeiska städer, säger Andreas Broryd.

Fakta. Grundades 2015 och finns nu i tre städer

Workaround startades våren 2015 och finns i dag i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Priserna i Stockholm varierar mellan 70 och 1 500 kronor per dag för kontorsplats, samt mellan 200 och närmare 2 000 kronor i timmen för mötesrum.

I Sverige finns några liknande tjänster, däribland bokarum.com. I USA finns flera, till exempel Liquidspace, Sharedesk.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.