Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Jobb & Karriär

De gör nytta med nötter

Foto: Anna-Lena Wejderman

Om du ska syssla med välgörenhet gäller det att ha som mål att gå med vinst. Det förklarar grundarna av Smiling Group, ett företag som levererar Fairtrade-märkta cashewnötter från Gambia till Sverige.

– Genom att tänka pengar så skapar man utveckling. Vi tror att det är viktigare att tänka så än tvärtom. Annars tror jag att man så småningom kommer att tappa drivkraften. Det är säkert kul att driva ett biståndsprojekt, men när pengarna väl tar slut då är det inte lika roligt, säger Oscar Carlsson, vd för Smiling Group.

Tillsammans med Joakim Söderling grundade Oscar Carlsson Smiling Group i slutet på förra året. Att de skulle börja sälja en produkt som är certifierad av Fairtrade var ingenting som de hade planerat. Målet har hela tiden varit att skapa ett vinstgenererande företag.

Idén föddes när de tack vare ett stipendium fick en möjlighet att skriva en universitetsuppsats i ett u-land. Väl på plats i det lilla landet på Afrikas västkust insåg de att det fanns en lucka på den svenska marknaden.

– Det fanns inga Fairtrade-märkta cashewnötter i Sverige, i alla fall inte i någon större utsträckning, säger vice vd Joakim Söderling.

För att förtjäna Fairtrade-stämpeln har de tagit bort flera av mellanhänderna som annars existerar inom nötindustrin, berättar Söderling. Vanligtvis skeppas nötterna först till Indien eller Vietnam för att skalas och sedan till Amsterdam för att paketeras, innan de till slut når den svenska marknaden. Genom att skapa en mer transparent värdekedja kan de skapa fler jobbtillfällen i Gambia och betala bättre löner till bönderna.

Förutom möjligheten att komma in på den svenska marknaden, såg de också en chans att kunna skapa en hållbar utveckling.

– Det är just det här fundamentala, att ha ett jobb att stiga upp till, att kunna tala om för kompisarna att man försörjer sin familj, det ger så mycket mer än att få gåvor av någon turist på stranden. Man ser det i deras ögon, att de är stolta över att kunna göra något själv, säger Oscar Carlsson.

Men för att kunna hjälpa till på bästa sätt förklarar de att de måste hålla fokus på att omsätta mer pengar i företaget.

– Vår huvuduppgift är att sälja påsar. Ju fler påsar vi kan sälja, desto fler jobb finns det för folk nere i Gambia. Det är inte svårare än så, säger Joakim Söderling.

Oscars och Joakims tips

– Börja med att leta efter hål på marknaden. Ta reda på vad folk vill ha. Därefter gäller det att hitta vägar för att skapa utveckling, framför allt att se till att de här producentländerna får sälja sina produkter, säger Oscar Carlsson.

Joakim Söderling förklarar att idén till företagen inte behöver vara så unik som många tror.

– Man behöver inte plocka ner månen. Vi jobbar med cashewnötter, som har funnits på den svenska marknaden, ja jag vet inte hur länge. Men vi gör det med en liten twist bara.

Fakta: Smiling Group

Grundat: 2012.

Antal anställda: 2.

Omsättningsmål: 3,5 miljoner kronor.

Övrigt: Vann i juni 2013 Venture Cups Sverigefinal och utnämndes till Sveriges nästa tillväxtföretag.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.