Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Jobb & Karriär

Få bukt med missnöjet på jobbet

Kaffet smakar beskt, de nya gardinerna är riktigt fula, arkiveringssystemet var bättre förr och chefen – ja, vi ska inte tala om chefen. Det gnälls och gnatas på kontor och i kafferum på arbetsplatser runt om i landet. Men i vissa fall är missnöjet befogat och visst går det att göra något åt det när det blir för mycket.

– Man får skilja på gnäll och missnöje. Gnäll är negativt hela vägen medan missnöje kan vara befogat, säger My Schüldt, organisationskonsult på ledarskapsföretaget Klarhet, till DN.se.

Det finns lika många källor till missnöje som det finns individer. Allt från bristande information och otydligt ledarskap till medarbetare som känner sig överkörda. Ofta är det en rad samverkande faktorer som gör att det blir dålig stämning på en arbetsplats.

Missnöjet som manifesteras genom gnäll fyller flera funktioner. Det kan vara kittet som håller samman en grupp, något som medarbetarna har gemensamt på en arbetsplats. Det är förknippat med jantelagen – att vi inte ska förhäva oss och prata om hur bra saker är utan hellre klaga på det som är dåligt. En annan anledning till gnäll och missnöje är att en person får mer makt genom att gnälla. Då handlar det ofta om en person som visar missnöje med andra för att framhäva sig själv, förklarar My Schüldt som besökt en rad arbetsplatser under sin 25–åriga karriär.

– Det finns gnäll på småsaker där man inte är ute efter att skada och så finns det elakartat gnäll där en person är i centrum. Då liknar det allt mer mobbningen som förekommer i skolan, säger hon.

Det finns givetvis situationer där det finns behov av att påverka för att situationen inte är bra. Gror missnöjet på en arbetsplats handlar det ibland antingen om ett för otydligt eller ett för auktoritärt ledarskap.

– Det finns många arbetsplatser där man inte ens försöker prata med chefen. Då pratar man om den personen istället för att gå till personen direkt, säger My Schüldt.

Kommunikation är också hörnstenen i att få bukt med missnöjet på jobbet. Att våga ta i de obekväma ämnena och prata om dem. Att lyssna först och prata sen och verkligen försöka förstå den andre är en grundregel som My Schüldt ofta ger ute på de företag hon besöker. Hon tycker vi har väldigt högt ställda krav på hur bra allt ska vara på jobbet. Man får försöka fokusera på det som går att förändra och det som inte går att påverka är det bättre att släppa.

– Har du bara en missnöjd kollega så titta på relationen mellan er. Har ni en tillräckligt god relation så kanske ni kan prata om det. Det kan vara en person som känner sig utanför eller kanske har för vana att ta på sig offerrollen, säger My Schüldt och nämner ett par punkter att hålla sig till:

Tala lugnt och sakligt med personen.

Ta med exempel på situationer där personen verkat missnöjd.

Försök genom samtal komma fram till hur situationen kan förbättras.

Om det råder ett allmänt missnöje i gruppen eller när missnöjet är centrerat kring en individ som sprider elakartat missnöje genom ett ”hov” av anhängare som håller med. Då måste chefen våga ta i det. Med enskilda samtal med medarbetarna får man lättare syn på problemen och skapar tryggare relationer mellan chef och medarbetare. Tryggheten behövs för att medarbetarna ska våga välja ett friskt ledarskap istället för ett osunt missnöjeskramande. Har man som chef gjort något dumt är det dags att be om ursäkt.

Att jobba med målstyrning är viktigare än man tror, framhåller My Schüldt. Genom att prata om syftet och målet för verksamheten blir det tydligare för medarbetarna vart man är på väg.

– Det ger energi och har man ingen magkänsla för värdet av det man ska åstadkomma är det lätt att tiden går åt till gnäll i stället, säger hon.

Slutligen är det centralt att sätta upp vilka spelregler som gäller på arbetsplatsen och att följa upp alla överenskommelser om vad som är bestämt.

– Företagen har inte råd med allt missnöje. Det kostar åtskilligt i förlorad arbetstid varje år. Heltidsanställda jobbar bara deltid – resten av tiden rinner bort i missnöje, säger My Schüldt.

Fakta: Sex punkter för att komma till rätta med missnöjet.

Ta reda på vad som är problemet

Våga ta i svårigheterna

Kommunicera

Sätt upp tydliga mål

Skapa spelregler

Följ upp

Källa: My Schuldt på Klarhet Ledarskap.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.