Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Jobb & Karriär

Från sjukskriven till stjärna i sin egen skönhetsshow

Med hjälp av en kamera och ­redigeringsintresse vände Therese Lindgren en sjukskrivning för depression till ett hyllat heltidsjobb. I dag har hon en av Sverige största Youtubekanaler.

I Therese Lindgrens ljusa lägenhet finns ett helt rum med mängder av smink, nagellack, en filmkamera, proffsbelysning och en stor dator. Det är hennes kontor. Sedan 2013 har hon spelat in filmer på sig själv, redigerat och lagt upp dem på filmdelningssajten Youtube. Therese Lindgren är videobloggare på heltid.

– Om någon hade sagt till mig för ett år sedan att jag skulle kunna leva på min Youtubekanal, att den betalat den här lägenheten och allt som finns här i, hade jag aldrig trott det. Så jag förstår att folk frågar och kanske inte förstår vad det egentligen är jag gör, säger hon.

Men det är en hel del som faktiskt redan vet exakt vad Therese Lindgren gör. För några veckor sedan nådde hon 200 000 prenumeranter på kanalen och i maj blev Therese framröstad till ”Årets youtuber” på galan Guldtuben i Stockholm.

Youtube satte under årets första kvartal nytt rekord i räckvidd och nådde då 21 procent av Sveriges befolkning.

Therese framgångssaga på sajten har växt fram ur hennes ångest­syndrom. Hon var sjuskriven och läste många skönhetsbloggar, och en dag startade hon en Youtube­kanal. Fler och fler tittade på kanalen där hon pratade om smink, hud, hår och kläder – ett oväntat val.

– Jag har aldrig varit jätteintresserad av smink eller drömt om att stå framför kameran, men det var det tekniska jag fastnade för, att redigera videor. Jag kan filma en video på en kvart men sen sitta och redigera den i sex timmar.

Under de snart två åren på Youtube har innehållet breddats. I en video nämnde hon sin panik­ångest. Den fick dubbelt så många visningar som de tidigare och hon bestämde sig för börja prata om ångesten – och även om djurrättigheter. Samtidigt blev hon mer personlig i klippen. Hon vet att behovet finns.

– När jag har så många som tittar på mig är det helt orimligt att jag bara ska prata om mascaror, det går emot alla mina principer. Nu handlar kanalen till hälften om skönhet och hälften om annat som jag tycker är viktigt, såsom psykisk ohälsa och djurrättigheter.

I regel lägger hon upp tre videos i veckan. De tar en dag var att göra, de andra dagarna har hon möten med företag som vill synas på kanalen. Det är där pengarna ligger.

– Min lön baseras främst på annonsintäkter och sponsring. Jag är med i Youtube-nätverket United Screens och de hjälper med annonsförsäljning och samarbete med sminkföretag som skickar produkter som jag testar i mina videos.

När Therese går ut bland folk blir hon igenkänd och folk vill hälsa, vilket hon tycker är roligt. Men när hon flyttade för två månader sedan började fans komma till hennes hem.

– Det kulminerade när det vid tre tillfällen kom hit föräldrar med sina barn. En pappa var väldigt arg när jag inte öppnade och stod och skrek.

Även kommentarsfälten kan vara en källa till obehag. Men Therese läser dem inte så ofta.

– Det är så tråkigt stereotypiskt, 9 av 10 elaka kommentarer är från män. Men jag måste komma ihåg att de elaka kommentarerna bara är en promille mot de fina.

Therese har nu livnärt sig på sin kanal i ett knappt år. Men eftersom det är ett så nytt medium är hon allt annat än säker på framtiden.

– Det känns läskigt för det kan försvinna lika snabbt som det kom. Därför är det viktigt för mig att stå på flera ben – kanske starta egen webbshop, skriva en bok, sådant tittar jag på en del.

Fakta: Therese LindgrenÅlder: 28

Fakta: Therese Lindgren

Ålder: 28 år.

Bor: Trerummare i södra Stockholm, men kommer från Nynäshamn.

Familj: Pappa, mamma och lillebror.

Yrke: Youtubare. Lägger upp videoklipp på Youtube.

Utbildning: Har gått KY-utbildning i projektledning och är på väg att ta kandidatexamen i informatik.

Råd till den som vill bli youtubare: Lär dig SEO (sökmotoroptimering, att se till att det man lägger upp lätt kan hittas). Lär dig varför vissa kanaler och klipp rekommenderas och andra inte, och lär dig hela den tekniska biten bakom Youtube. Den har större inverkan än man tror.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.