Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Jobb & Karriär

I huvudet på en headhunter

Headhuntern Gabriella Huss uppmanar den som vill bli upptäckt: Se till att du syns och hörs!
Headhuntern Gabriella Huss uppmanar den som vill bli upptäckt: Se till att du syns och hörs! Foto: Alexander Mahmoud

Nej, du vill inte tillbaka till din arbetsplats efter semestern. Men inga jobbannonser matchar dina kunskaper. Headhuntern Gabriella Huss ger råd till den som vill bli upptäckt av en rekryterare.

Headhuntingföretaget K2 search ligger i en av Hötorgsskraporna i Stockholms city. I receptionen på femtonde våningen är det svalt men välkomnande. Här ska nervösa kandidater på väg mot kvalificerade positioner i svenskt näringsliv passera.

Gabriella Huss är seniorkonsult och har jobbat med rekrytering i 15 år. Företagen vänder sig till henne och hennes kollegor när de vill rekrytera en person till en chefstjänst eller som specialist.

– Vi försöker först ta reda på deras behov, förklarar hon.

Företagen har ofta en bild i huvudet av den nye medarbetaren. I ”35-årsåldern” eller med ”chefserfarenhet” är vanliga beskrivningar som de ger till headhuntern.

– Vanligt är också att de vill ha en person som har en ”extrovert” personlighet, berättar Gabriella Huss och fortsätter:

– Alla är inte extroverta och har kanske annan viktig kompetens som företaget behöver. Då ingår det i vår roll att ta reda på om det verkligen är viktigt för tjänsten att vara extrovert.

Gabriella Huss och hennes kollegor undersöker företagets organisation och behov. När de har ringat in vilka egenskaper och kunskaper som är avgörande skapar de en kravprofil. Jakten på kandidater börjar.

De går igenom sina databaser, sina kontakter och sociala medier, ofta Linkedin. Det kan mycket väl vara så att de kompetenser som företaget söker finns inom andra branscher.

En viktig egenskap som jag alltid tittar efter är om en person är självreflekterande.

En headhunter har väldigt mycket möten med människor, genom intervjuer, luncher och på mingel och seminarier. Det är inte alltid kandidatmöten utan kan lika gärna vara med en tipsare eller en blivande kund.

– Det viktigaste rådet jag kan ge till den som vill bli kontaktad av en headhunter är att göra sig synlig, och att göra sig hörd. Det säger sig själv att man måste gå att hitta. Ett annat råd är att bakgrunden ska vara lätt att förstå. Tala också om vilket håll du vill framåt och vad som engagerar dig i arbetet, understryker Gabriella Huss.

Läs mer: Rekrytering utan cv allt vanligare

– Beskrivningar som ”resultatinriktad” är ofta viktigt för kunderna. Men kanske är det någon som har erfarenhet av förändringsledarskap som behövs? En viktig egenskap som jag alltid tittar efter är om en person är självreflekterande, har självinsikt och som övertygande kan säga: ”Det här bidrar jag med.”

När en person har blivit kontaktad av headhuntern och har visat intresse börjar en mer avancerad rekryteringsprocess. Här kommer personlighetstesterna in. Kandidaten får en länk till en hemsida och kan sitta hemma i lugn och ro för att svara på frågorna.

– De flesta kandidater möter oss gärna på vårt kontor för intervjuerna, men om kandidaten ber om det kan vi mötas på annan plats. Vi filmar inte intervjuerna eftersom vi anser att det är kompetensen – och inte utseende eller personlig utstrålning – som skapar grunden för om en kandidat är kvalificerad eller inte. Men ibland intervjuar vi via Skype eftersom många av våra uppdragsgivare och kandidater är verksamma på en global marknad.

De vill veta om deras egna värderingar stämmer med företagets.

De senaste åren har det blivit lättare att rekrytera eftertraktade yrkespersoner om företaget har en tydlig CSR-profil (Corporate social responsability) där hållbarhetstänkande och mångfald är viktigt.

– För många av de unga är det viktigt vad företaget står för. Hur ser ledarskapet ut? Vad finns det för utvecklingsmöjligheter? De vill veta om deras egna värderingar stämmer med företagets, konstaterar Gabriella Huss.

Läs mer: Videointervjuer vägen till framtidens rekryteringar

Därför är det också viktigt att företaget är öppet för att rekryteringen bidrar till mångfalden i företaget. Bilden av 35-åringen med en lång chefserfarenhet inom svenskt näringsliv måste då utmanas med kandidater som är äldre eller som har en bakgrund från andra delar av världen. Och även om Gabriella Huss och hennes kollegor presenterar flera intressanta kandidater är det företaget som i slutändan väljer vem de ska anställa.

Headhunterns tips.

Gör dig synlig, gör dig hörd! Se till att du finns med på Linkedin och andra sociala medier.

Arbeta mycket med beskrivningen av din bakgrund. Gör den lätt att förstå! Se hur andra beskriver sig, knyck och använd!

Använd uttryck och beskrivningar som gäller i näringslivet i dag. (I den bransch du är intresserad av.)

Berätta åt vilket håll du vill framåt i din karriär.

Beskriv vad som engagerar dig och vilka roller och arbetsinnehåll du tycker är spännande

Se din beskrivning av dina erfarenheter och bakgrund som ditt marknadsföringsmaterial. Tänk på vem som ska läsa, bli intresserad och faktiskt vilja kontakta dig.

Exempel på andra headhuntingföretag i Sverige som inriktar sig på chefer och specialister: Headagent, Brillosearch, Finnveden executive, Amendo, Novare, Signpost och Egon Zehnder.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.