Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Jobb & Karriär

Komikern som lär cheferna humor

Karin Adelsköld märkte att folk lyssnade mer på henne när hon vågade skoja. Nu föreläser hon om hur man kan använda humor i arbetslivet.
Karin Adelsköld märkte att folk lyssnade mer på henne när hon vågade skoja. Nu föreläser hon om hur man kan använda humor i arbetslivet. Foto: Lotta Härdelin

Chefer har mycket att lära av komiker. Det tycker ­Karin ­Adelsköld, som coachar företags­ledare i att använda humor för att bli bättre ledare.

Det handlar inte om att som chef börja dra spontana fräckisar i fikarummet. Inte heller om att börja flamsa på jobbet. I stället ­talar Karin Adelsköld om den sortens ­humor som, som hon säger, är ”ett glid­medel” i sociala situationer på arbetsplatsen.

Att som chef våga bjuda lite mer på sig själv, att avstigmatisera vissa ämnen eller situationer, att ha glimten i ögat och framför allt: att nå ut med ett budskap.

– En chef kan ta bort spänningar på arbetet eller få anställda att skratta mer. Forskning visar att skrattar vi mer känner vi mindre stress och det ökar vår produktivitet, säger Karin Adelsköld.

Själv var hon fram till för några år sedan inte alls särskilt rolig, framhåller hon. Innan karriären som komiker tog fart arbetade hon som producent på Sveriges Radio och på olika kommunikationsbyråer.

– Tidigare trodde jag att om folk skulle ta mig på allvar var jag ­tvungen att vara allvarlig hela tiden.

Men när hon vågade skoja i professionella möten blev gensvaret genast större – folk började lyssna. I dag håller hon föreläsningar inför chefer och ledare om hur de kan använda humor i sitt ledarskap, och ger dessutom näringslivsprofiler individuell coachning i hur de med hjälp av humor kan bli bättre talare.

Polismyndigheten, Almega, Micro­soft och Unionen är några som anlitat Karin Adelsköld. Företagarnas vd Elisabeth Thand-Ringqvist har hon coachat individuellt, bland ­andra.

Ska en chef verkligen vara rolig?

– Ja, men inte hela tiden. Chefen ska aldrig skoja i krislägen.

Hur ska man som chef veta vad man ska skämta om?

– Det krävs fingertoppskänsla, men framför allt självkännedom. En chef får aldrig driva med de ­anställda, men gärna med sig själv. Det ­gäller att hitta rätt i vad som fungerar just på den aktuella arbets­platsen. Ställ frågan ”vad är det som kan vara roligt med just vår verksamhet?” och så kan man skoja om det.

Karin Adelsköld framhåller USA:s president Barack Obama som en ledare med rätt känsla för humor.

– Han gör precis på rätt sätt. Men så har han också komiker i sin stab som hjälper honom att skriva skämt.

 

Karin Adelsköld listar bra och dåliga förebilder

Chefer med känsla för humor:

Barack Obama, amerikansk president.

Leif Johansson, företagsledare, Volvo.

Göran Hägglund, partiledare, KD.

Angeles Bermudez-Svankvist, fd general­direktör för Arbets­förmedlingen.

Lottie Knutson, kommunikations­direktör, Fritidsresor.

Men undvik att inspireras av de här:

Håkan Juholt, före detta S-ledare. ”Hans skämt funkade aldrig.”

David Brent, chefen i tv-serien ”The Office”. ”Driver ständigt med personalen – inte bra.”

Fakta. Karin Adelsköld

Ålder: 41 år.

Bor: Vaxholm.

Familj: Fästman, två barn, två bonusbarn.

Gör: Komiker, före­läsare, journalist.

Utbildning: Fil kand drama/teater och kommunikations­vetenskap, Dramatiska institutet och en halv­färdig utbildning till gymnasie­lärare.

Tidigare arbeten: Producent på ­Sveriges Radio, arbetat på kommunikations­byråer och som gymnasie­lärare.

Tips för en roligare arbetsplats

1 Ha roliga timmen. Det känns fånigt i början, men gör det ändå. Tänk ”vad skulle vi tycka vore kul på den här arbetsplatsen?”.

2 Gör en ”humor­inventering”. Vad är kul med er verksamhet? Exempel: En mäklar­firma kanske internt kan driva med hur folks bild av ­mäklare kan se ut.

3 Låt anställda skratta på chefens bekostnad, men aldrig tvärtom.

4 Som chef ska du absolut inte skoja mycket och hela tiden. Skoja aldrig i krislägen.

5 Att vara rolig ­innebär inte att klä sig i peruk och spexa på personalfesten. Det är vardagshumorn som är det viktiga.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.