Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Jobb & Karriär

Många känner press att vara tillgänglig på sin fritid

Foto: Anders Hansson

Sedan årsskiftet måste arbetsgivare i Frankrike enligt lag ta fram riktlinjer för hur tillgängliga anställda förväntas vara på telefon och mejl på sin fritid. I Sverige har facken länge diskuterat frågan – men på få arbetsplatser är det tydligt vad som gäller.

Möjligheten att vara tillgänglig dygnet runt och samarbeta över tidszonerna har luckrat upp gränsen mellan arbete och fritid. Enligt tjänstemannafacket Unionen är det få arbetsplatser som har en policy för vad som förväntas av de anställda utanför arbetstid. På två tredjedelar av medlemmarnas arbetsplatser finns det inte några riktlinjer och mer än hälften upplever att de är tillgängliga dagligen utanför sin arbetstid.

– Arbetsgivare bör vara medvetna om att möjligheten att vara tillgänglig har förändrats mycket de senaste 10-15 åren och att det kan leda till stress och ohälsa om det hanteras fel, säger Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef på Unionen.

Unionen uppmanar arbetsgivare att ta fram en policy som tydliggör när medarbetare förväntas vara nåbara på telefon och mejl och när de inte förväntas vara det efter arbetsdagens slut och under semestern.

Det handlar inte bara om en lodrät kommunikation.

– Vissa känner förväntningar från arbetsgivaren, men fler upplever att det främst är kolleger och kunder som hör av sig efter arbetstid. En policy skulle kunna ge råg i ryggen för när man kan ha sin jobbtelefon avstängd.

Han tycker dock att utvecklingen går i rätt riktning.

– I värsta fall handlar det om en omedvetenhet om att det här kan vara ett problem. Men vi ser en tendens till att fler tänker igenom det här och förstår att det kan vara ett arbetsmiljöproblem.

Läs mer: ”Det är viktigt att utmattade får behandling snabbt”

På biståndsorganisationen Individuell Människohjälp, IM, togs det i somras fram riktlinjer för frånkoppling för deras 80 anställda i Sverige.

– Nästan alla våra anställda har målstyrd arbetstid och är väldigt rörliga. Vi har också anställda i olika tidzoner vilket innebär att man kan få mejl när som helst på dygnet. Därför är det viktigt att vi är tydliga med vad som förväntas av medarbetarna, säger HR-chefen Ingrid Olsson.

Sara Fallström är skyddsombud på IM och den som föreslog att riktlinjer skulle diskuteras.

– Det var inte så att chefer tidigare förväntade sig att man skulle läsa mejl på fritiden, men det fanns heller inte något sagt om att det inte förväntades att man skulle läsa mejl som kom på kvällen, säger hon.

Riktlinjerna uppmanar också till försiktighet med att skicka mejl till fler än nödvändigt och slår fast vad som förväntas i sociala medier.

– Jag fick en del frågor om vilka förväntningar det finns på att bli vän med chefer på Facebook och om uppmaningar att gilla och sprida IM:s inlägg. Man kanske inte har en jobbprofil i sociala medier och känner sig olustig att använda den i jobbsyfte.

Läs mer: Elva tecken på utmattning

På psykologiska institutionen vid Stockholms universitet forskar Christin Mellner om hur gränserna mellan arbetstid och fritid luckras upp av den digitala utvecklingen. Hon har frågat 3.800 anställda och 1.800 chefer om hur tillgängliga de är på fritiden och hur det påverkar dem.

– På många arbetsplatser är det inte något man pratar om, utan något som ”sitter i väggarna”. Det är sällan chefen uppmanat till ständig tillgänglighet men psykologiskt fungerar vi så att om det är möjligt så blir det lätt normen. När vi kan vara tillgängliga och svara snabbt skapar vi en förväntan på oss själva och varandra att också göra det.

Under 2016 trädde nya föreskrifter från Arbetsmiljöverket i kraft som betonar arbetsgivarens ansvar för att möjligheten att ständigt vara nåbar inte ska hindra arbetstagarens vila och återhämtning. Christin Mellner ser det som en positiv utveckling. Hon säger att vi förväntar oss mer av oss själva ju större frihet och flexibilitet vi får, att resultaten kopplas mer till den egna personen.

– Det finns inget att skylla på. När det går bra ger det världens kick, men när det börjar gå dåligt, när man börjar känna sig trött, sova sämre och blir sämre på att fokusera så ser man sällan att det är ens situation som är orimlig, för den har man ju "valt" själv.

Hur vi reagerar på att arbete och fritid flyter ihop är individuellt. En del gillar det och känner att det är en förutsättning för att få ihop privatliv och karriär medan andra upplever det som mycket stressande. Christin Mellner har dock noterat att de flesta mår bättre av tydlig åtskillnad mellan arbete och fritid.

– De som sätter gränser mellan arbete och ledig tid har oftast lättare att koppla bort jobbet på fritiden. De presterar ofta bättre under sin arbetstid och är mer kreativa på dagsbasis. Att införa den här typen av normer gagnar både de anställdas hälsa och arbetsgivarens intressen.

Läs mer: Alla DN:s artiklar om stress

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.