Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Jobb & Karriär

Många känner sig pressade att dricka på jobbfesten

En alltför liberal alkoholkultur kan motverka chanserna till att skapa ett gott arbetsklimat, enligt Magnus Jägerskog, vd på IQ.
En alltför liberal alkoholkultur kan motverka chanserna till att skapa ett gott arbetsklimat, enligt Magnus Jägerskog, vd på IQ. Foto: Ammentorp Photography / Alamy Stock Photo

Bara hälften av alla anställda känner till arbetsgivarens regler för alkoholförtäring. Samtidigt upplever många att det finns en förväntan att de ska dricka på jobbfester, visar en ny rapport.

Afterwork, julfester och konferenser – för majoriteten är det en efterlängtad chans till att få släppa loss med kollegerna under mer informella former.

Men för många kan den sortens tillställningar också innebära att man känner sig pressad att dricka, även om man inte planerat att göra det från början.

En färsk undersökning från IQ, ett fristående dotterbolag till Systembolaget, visar att 55 procent av anställda i Sverige säger att de upplevt att det förväntas de ska dricka på jobbställningar. Dessutom är det bara drygt hälften som uppger att de känner till jobbets regler för alkoholförtäring.

– Det är ett tecken på att det här är en fråga som inte lyfts tillräckligt mycket på arbetsplatser. Inom företagshälsovården är man ofta fokuserade på hälsa och kost, men vi anser att även frågor som rör alkohol bör prioriteras mer, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Enligt Magnus Jägerskog är det viktigt att förstå att alkoholkulturen som finns på många arbetsplatser är en spegling av samhällets. Det finns dessutom en tydlig trend med att alkohol blir mer accepterat i fler sammanhang – som på jobbet.

– Vi gör en årlig undersökning, IQ:s Alkoholindex, och där kan vi se hur attityderna har förändrats. 2010 ansåg 49 procent att det är ”helt fel” att fira med mousserande när det har gått bra på jobbet. Den siffran har sjunkit till 35 procent under de fem åren fram till 2015.

Vägen till en kulturförändring behöver inte vara svår och abstrakt, menar Magnus Jägerskog. I stället handlar det om att lyfta fram och prata om frågor som rör alkohol och regler vid fler jobbtillfällen, exempelvis under arbetsplatsmöten.

– Alkoholfrågor är inte obekanta för hr-avdelningen, men det är främst kopplat till sjukskrivningar och rehabilitering, inte den rådande alkoholkulturen i företaget.

En viktig åtgärd för att få till en förändring kan vara att integrera frågor om alkohol och alkoholkultur i företagens systematiska arbetsmiljöarbete.

– Ett arbetsmiljöarbete syftar till att människor ska må bra på arbetsplatsen, det är utifrån det en självklar fråga i sammanhanget. En annan viktig aspekt är inkluderingsfrågan: Man ska inte känna sig pressad att behöva driva alkohol i vissa jobbrelaterade sammanhang. En alltför liberal alkoholkultur kan motverka chanserna till att skapa ett gott arbetsklimat.

Även hos Arbetsmiljöverket ser man tydliga fördelar med att alkoholrelaterade frågor blir en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet.

– Jag tror att det skulle vara bra om frågor om alkohol och arbetsmiljö kan hållas ihop på arbetsplatserna. Att så pass många uppger att de känner förväntningar på att dricka kan vara en klockren ingång till ett osunt förhållningssätt till alkohol, vilket kan leda till missbruk, säger Lena Niemi Birgersdotter, utredare.

Hälften säger till att de inte känner till jobbets alkoholregler. Vem är ansvaret, egentligen?

– Arbetsgivaren har en skyldighet att vara tydliga med vad som står i de policyer som finns på arbetsplatsen. Men det kan vara så att man behöver få till bättre rutiner för hur det kan göras, exempelvis när en ny anställd får sin introduktion. Som chef är det också viktigt att tänka på vad du sänder för signaler när det gäller alkoholkonsumtion på konferenser, till exempel. Det är chefen och inte de anställda som sätter nivån för vad som anses som okej för drickandet.

Fakta. Över 2000 anställda har svarat om alkohol

68 procent säger att de har varit på jobbrelaterade tillställningar där de tycker att det har druckits för mycket.

6 av 10 säger att de har eller har haft någon kollega som de tycker dricker för mycket alkohol.

8 av 10 menar att alkohol inte är en viktig del att för skapa en teamkänsla i jobbrelaterade sammanhang.

Källa: ”Nykter på jobbet – en hederssak?”, IQ

Vilket ansvar har arbetsgivaren?

Arbetsgivaren har ett ansvar att se till att ett systematiskt arbetsmiljöarbete bedrivs.

I det ansvaret ligger att man undersöker, riskbedömer, åtgärdar och följer upp arbetsmiljön på jobbet.