Jobb & Karriär

”Medarbetarna presterar bra när de mår bra”

”SEB har arbetat länge med psykosociala arbetsmiljöinsatser”, säger Kristian Kindstedt, HR-specialist, här tillsammans med Anna Hullner Sundsvall och Annika Isenborg.
”SEB har arbetat länge med psykosociala arbetsmiljöinsatser”, säger Kristian Kindstedt, HR-specialist, här tillsammans med Anna Hullner Sundsvall och Annika Isenborg. Foto: Magnus Hallgren

SEB välkomnar Arbetsmiljöverkets nya krav på förebyggande psykosociala arbetsmiljöinsatser.

– Det här har vi jobbat med länge, det gynnar både medarbetare och verksamheten, fastslår HR-specialisten Kristian Kindstedt.

Kanske bär sjukskrivningstalen syn för sägen: även om de steg mellan 2014 och 2015 ligger SEB lägst bland storbankerna, med 2,79 procent sjukfrånvaro bland de anställda. Det är ett par tiondels procent bättre än den näst bästa banken.

– Stödet från verkställande ledningen är en förutsättning för att kunna driva den här typen av frågor på ett framgångsrikt sätt, vilket vi har inom SEB, säger Kristian Kindstedt, HR-specialist på avdelningen Hälsa & arbetsmiljö.

– Mår medarbetarna bra presterar de bra, och företaget tjänar mer pengar. Långvarig ohälsosam stress gör allt väldigt ineffektivt. Plus att vi belastar samhällsekonomin mer.

För ett tiotal år sedan hade SEB betydligt större problem med stressrelaterade sjukskrivningar. Då gjordes omfattande individuella rehabinsatser. I dag omsätts de erfarenheterna i ett mer systematiskt förebyggande arbete, inklusive förändringar i arbetsorganisationen, påpekar chefen för Hälsa & arbetsmiljö inom HR, Ann Hullner Sundvall.

Steg ett är att höja kunskapsnivån generellt, hos både ledning och anställda. Chefer utbildas löpande i hälso- och arbetsmiljöfrågor, bland annat för att lära sig vikten av gränssättning och tydlighet kring arbetsinsatser och krav, och av behovet av rutiner som inte skapar onödig stress.

Till exempel handlar det om att lära personalen att inte hålla alltför många bollar i luften.

– Det skapar mest stress, den senaste hjärnforskningen visar att det är mer effektivt att koncentrera sig på en sak i taget, konstaterar Kristian Kindstedt.

I paletten finns vidare allt från mindfulness, yoga och olika träningsstimulanser, inspirationsföreläsningar och hälsodagar till webbverktyg för stresshantering. Sedan 2012 finns också en hotline för samtalsstöd, med anonymitet och tystnadsplikt.

Tydligt i medarbetarundersökningarna är att de mest stressade och sjukskrivna är de med låsta arbetstider, som arbetar med kundkontakt och inte kan jobba hemifrån, till exempel i kundsupporten.

Huvudskyddsombudet på division affärsstöd Annika Isenborg håller med om att bankens arbetsmiljöarbete fungerar allt bättre.

– Allt fungerar förstås inte perfekt, men där vi märker att det inte funkar jobbar vi vidare.