Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Jobb & Karriär

Möbeljätten satsar på solpaneler

Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll visar runt på taket på varuhuset i Brooklyn. Hittills har företaget avsatt nära 15 miljarder kronor för att investera i solpaneler på taken till varuhusen.
Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll visar runt på taket på varuhuset i Brooklyn. Hittills har företaget avsatt nära 15 miljarder kronor för att investera i solpaneler på taken till varuhusen. Foto: Jenny Leyman

Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll siktar på att ta hållbarhetsarbetet ett steg längre. Efter fokus på miljövänlig produktion vill han att kunderna ska leva ett mer hållbart liv. Därför är solpaneler nästa stora produktsatsning.

Peter Agnefjäll är på resande fot minst tre dagar i veckan och är för dagen på besök i Brooklynvaru­huset. Annars är det numer Ikeas huvudkontor i nederländska Leiden som utgör basen sedan han tillträdde som koncernchef för möbel- och inredningsjätten förra hösten. Just den här veckan när intervjun görs är han dock i New York på en serie möten.

För honom är det något av en debut i de stora globala sammanhangen i den nya rollen. Kalendern har varit minst sagt fullspäckad från morgon till kväll sedan han landade några dagar tidigare.

– I det här jobbet har jag en publik roll, som handlar om att träffa andra delar av näringslivet, politiker och intresseorganisationer. Jag var bland annat ombedd att tala inför 125 världsledare på FN-toppmötet.

Ikea har den senaste tiden satt upp en rad mål på miljöområdet, bland annat att senast 2020 använda hundra procent återanvänt eller förnybart material i plasten i heminredningsprodukterna.

Samma årtal gäller för allt trä, det material som i dag finns i flest Ikeaprodukter. Då ska det komma från antingen miljöcertifierad skog eller vara återvunnen. I dag är bolaget inte ens halvvägs, men Peter Agnefjäll hävdar ändå att målen är fullt realistiska.

Om sex år ska Ikea också producera lika mycket energi som används i hela koncernen. Företaget har hittills avsatt nära 15 miljarder kronor för en investering i solpaneler på taken till varuhusen och egna vindkraftparker. Tanken är att det ska betala av sig på fem till tio års sikt.

Varuhuset i Brooklyn har rustats med drygt tusen solpaneler. En smal stege leder oss upp på taket, där utsikten mot Manhattan och Frihetsgudinnan nästan bländar mer än solfångarna.

Peter Agnefjäll pekar in mot Manhattan och Wall Street och berättar att på eftermiddagarna går det att ta en färja ut till varuhuset. Så vitt han vet är det världens enda Ikea där kunderna kan frakta hem sina möbler med båt.

Det är inte bara varuhusen som ska utrustas med solpaneler, utan i lika hög grad kundernas hus. På försök har Ikea i ett års tid sålt solpaneler för privatbostäder i Storbritannien och nu i oktober kommer de även till Nederländerna. Före årets slut ska de även börja säljas i Schweiz och därefter följer ytter­ligare sex länder de närmaste arton månaderna. Om Sverige blir ett av dessa är fortfarande oklart.

– Det här är en väldigt offensiv agenda där vi vill stimulera kunderna att spara energi och leva mer hållbara liv där hemma, men utan att det måste kosta mer, säger Peter Agnefjäll och beräknar att kunderna tjänar in hela investeringen på sju år tack vare sänkta energikostnader.

Satsningen är ett led i en ny hållbarhetsstrategi som Ikea beslutade om för drygt ett år sedan, där fokus successivt skiftar från att enbart minska de negativa effekterna av verksamheten till att även påverka människor och miljö positivt.

Effekten av kundernas användning av Ikeas produkter kommer in i bilden. Han exemplifierar med led-lampor som drar 85 procent mindre ström än traditionella lampor och varar i 20 år.

– Vi vill också stimulera kunderna att källsortera och att slänga mindre mat genom att ha smarta och effektiva förvaringskärl. Med över 700 miljoner besök i våra varu­hus och 1,5 miljarder på nätet varje år blir det en skillnad, säger Peter Agnefjäll.

Fakta. Peter Agnefjäll
Peter Agnefjäll

Född: I Malmö 1971.

Familj: Gift och har två söner.

Utbildning: Civilekonomi vid Linköpings universitet.

Karriär: Började som trainee på Ikea i Älmhult i mitten av 90-talet. Har sedan dess arbetat med allt från Barnens Ikea och utvecklingen av det globala sortimentet till att vara varuhuschef i Italien, assistent till Ingvar Kamprad och Sverigechef. Sedan september förra året är han global koncernchef.