Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Jobb & Karriär

Ny serie: Så får du snurr på företaget – bästa tipsen

Både Camilla Björkman och Anders Andersson är journalister som brinner för företagande.
Både Camilla Björkman och Anders Andersson är journalister som brinner för företagande. Foto: Hilda Arneback

Den som driver eget kan med enkla knep få bättre snurr på sin verksamhet. Det anser DN:s småföretagarexperter Anders Andersson och Camilla Björkman.

I höst kommer de att varje vecka ge konkreta tips på hur du kan lyckas bättre som företagare.

I DN:s nya serie, som vänder sig till småföretagare, följer vi entreprenörer som på olika sätt gjort insatser för att lyckas bättre.

Experternas råd kommer att handla om alltifrån att optimera olika delar av företaget till att bli mer lönsam och samtidigt ha kul under tiden.

Det första, och kanske viktigaste, rådet är att komma i gång efter sommaren och sätta upp mål för resten av året. Ett sätt att börja är att ha någon form av kickoff. Det kan du ha även om du inte har några anställda, tycker Camilla Björkman.

– Även som enmansföretagare behöver du stanna upp och påminna dig om vad du vill uppnå. Mitt råd är att ta in på hotell, stänga av mobilen en dag och utvärdera hur det går för företaget, säger hon.

Allt för många företag bara rullar på utan att man verkligen tänker igenom vad man vill.

Under kickoffen är det bra att sätta upp maximalt tre konkreta mål. Det kan exempelvis handla om vilken omsättning du vill ha innan året är slut, att skaffa en samarbetspartner eller bli bättre på marknadsföring i sociala medier.

– Allt för många företag bara rullar på utan att man verkligen tänker igenom vad man vill. Det kan leda till att man kommer ifrån det man ville göra från början, säger Anders Andersson.

Att rannsaka sig själv som småföretagare är viktigt. Åsa Öberg är doktor i innovation och design men driver också eget företag och håller föreläsningar för småföretagare om hur man kan arbeta för att tänka nytt.

– Min forskning visar att de mest framgångsrika idéerna kommer när du tänker innanför boxen. Med det menar jag att du går på djupet och funderar över vad du drivs av och vill göra.

För att förnya sig på bästa sätt tycker Åsa Öberg att man som småföretagare regelbundet ska planera in tid för rannsakan.

Det är också bra att jobba aktivt för att hitta en panel av oliksinnade som kan bidra med en kritisk röst.

Fakta.

Anders Andersson startade tidningen Driva Eget 2008 och sålde den till LRF Media efter fyra år. Han ger nu råd till företagare genom föreläsningar och i sin bok.

Camilla Björkman var chefredaktör för tidningen 2013 till 2015 och driver i dag själv eget som föreläsare med inriktning på småföretagarfrågor och som digital konsult och kommersiell förlagschef för Frida Förlag, samt föreläser om att starta och driva eget.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.