Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Jobb & Karriär

Så blir du mer kreativ på jobbet

Företag som låter medarbetarna vara kreativa har mycket att vinna, bland annat ökad omsättning, konstaterar Farida Rasulzada.
Företag som låter medarbetarna vara kreativa har mycket att vinna, bland annat ökad omsättning, konstaterar Farida Rasulzada. Foto: Foto: Stig-Åke Jönsson

Luncha med någon du inte brukar umgås med, byt almanacka med en kollega och ta en paus för att reflektera. Det är några av forskaren Farida Rasulzadas tips till dig som vill bli mer kreativ på jobbet.

Farida Rasulzada har under många år forskat på ämnet kreativitet och om hur det påverkar organisationer. Hon och flera andra forskare har kommit fram till att företag som låter medarbetarna vara kreativa har mycket att vinna. Bland annat ökar omsättningen. Den som får vara delaktig och bidra med egna idéer på jobbet mår dessutom bättre och känner sig mindre stressad. Kreativitet ökar också medarbetarnas motivation och leder till ökad produktivitet.

Enligt Farida Rasulzada kan både chefen och medarbetarna på en arbetsplats bidra till att klimatet uppmuntrar kreativitet.

– Det gäller att skapa en öppen atmosfär där människor kan känna sig trygga och våga ta risker. Idéer om hur man kan utveckla och förbättra arbetet har alla och det gäller att locka fram dem. När idéer skapas får man inte vara rädd för att misslyckas. Man måste tänka på att en av tusen idéer är riktigt bra. Man ska inte ha något att förlora på om man kommer med en mindre bra idé, säger hon.

Det är också viktigt att undvika alla typer av bestraffningar. Att ha ett produktionsmål som innebär utebliven bonus om det inte uppnås är ingen bra idé, tycker Farida Rasulzada.

Chefer som vill skapa ett kreativt klimat gör bäst i att tänka annorlunda.

– Några exempel på det är att skapa möten mellan olika avdelningar, flytta möten till nya platser, till exempel utomhus, och att ge medarbetarna tid för att spåna idéer. På Google, som är känt för att vara ett kreativt företag, får de anställda avsätta en dag i veckan till att jobba med ett eget projekt som de känner att de kan utvecklas i, säger hon.

Men det gäller inte att bara låta medarbetarna spåna idéer. Chefen måste också lyssna på vad de har att säga och ta vara på det som sägs. Annars hämmas kreativiteten.

Vad ska man som enskild medarbetare göra för att öka sin kreativitet?

– Kreativiteten börjar hos individen och en chef kan inte plocka fram den hos medarbetarna på egen hand. Kreativ blir man genom att utmana sig själv. Det kan handla om att byta almanacka med en kollega för att hitta nya sätt att planera, luncha med någon man inte känner och att ställa frågor. Det är också viktigt att ta sig tid till att analysera och reflektera.

Fakta.

Farida Rasulzada är doktor i psykologi och lektor vid Lunds universitet. Hon forskar kring kreativitet och lönsamhet i företagsvärlden och har bland annat varit med och författat boken ”Kreativitet: teori och praktik ur psykologiska perspektiv”.

Testa din arbetsplats:

Svarar du ja på mer än sju frågor befinner du dig antagligen i en organisation som kan prestera superkreativa resultat. Svarar du ja på mindre än tre frågor får du inte utrymme för din kreativitet.

1 Uppmuntras du att vara kreativ och komma med nya idéer på jobbet?

2 Vågar du och dina kollegor ta initiativ även om resultatet är ovisst?

3 Är det tillåtet att misslyckas på din arbetsplats?

4 Upplever du atmosfären på din arbetsplats som levande och händelserik?

5 Känner du att det finns utrymme för humor och skratt på din arbetsplats?

6 Lyssnar din chef på dig? Är det dialog snarare än monolog som förs?

7 Har du tid att tänka ut nya idéer?

8 Har du och dina kollegor möjlighet att göra er hörda när det gäller hur företaget leds och utvecklas?

9 Använder ni ett uppmuntrande språk på arbetsplatsen?

10 Uppmuntras du till att samarbeta med andra?

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.