Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Jobb & Karriär

Så granskar du företagets miljö- och hållbarhetsarbete

Att arbetsgivaren tar ansvar och är tydlig i hållbarhetsfrågor är en viktig faktor när unga söker jobb. DN reder ut hur du kan syna företagens hållbarhetspolicy – och vilka frågor du ska ställa.

Nästan var tredje 20-åring tycker det är viktigt att företaget man jobbar för har ett tydligt hållbarhetstänk, visar en rapport från Västsvenska handelskammaren. Men hur vet man att företagen bryr sig på riktigt?

Ludvig Hubendick är projektledare i miljö- och hållbarhetsfrågor på Swedish Standards Institute (SIS).

– Jag skulle ställa öppna frågor och vara tydlig med att man vill höra mer om företagets hållbarhetsarbete. Om svaret blir kortfattat kan man misstänka att deras arbete är begränsat. Om de däremot jobbar mot etablerade standarder så är det en indikation på att de tänker lite längre, säger Ludvig Hubendick.

SIS jobbar med att driva och samordna ISO-standardiseringen i Sverige. ISO-standarder är framtagna av internationella experter som arbetar fram villkor som företagen ska uppfylla för att få skylta med ISO-märkningar.

– Nyckelordet är ”systematiskt”. Att företaget jobbar strukturerat, att de sätter upp mål och policyer. Och att de utvärderar och följer upp sitt hållbarhetsarbete. När företaget sedan går igenom en revision görs intervjuer och det säkerställs att de lever upp till standarden, säger Ludvig Hubendick.

ISO-certifiering är framför allt vanligast hos företag med fler än tio anställda. Ingen certifiering är någon garanti för att företaget är ledande i sitt arbete, däremot visar den att det finns ett seriöst och systematiskt arbete med frågorna.

Lena Westerholm är hållbarhetschef på ABB som har fått utmärkelser för sitt arbete med hållbarhetsfrågor.

– I grunden är hållbarhet en färskvara. Man får aldrig stå still, bli nöjd och slå sig för bröstet. Alla företag har gap och alla kan bli bättre. Mitt tips är att försöka få en tydlig bild av ledningens engagemang och vara lyhörd, säger hon.

Om ett större företag saknar standardcertifieringar som exempelvis står för systematiskt miljöarbete kan det vara värt att ifrågasätta varför.

– Då kan man undra hur seriösa de är i miljöarbetet. Med hållbarhetsarbetet är det svårare för att det är en nyare standard som är mer vägledande och inte lika etablerad än, säger Ludvig Hubendick.

Arbetet med hållbar utveckling ställer högre krav på företagen jämfört med att enbart fokusera på miljöarbete. Hållbar utveckling handlar om helheten, från utvinnandet av resurser till hanteringen av avfall. Utöver det finns också den sociala dimensionen. Till exempel att ta ansvar för de lokala konsekvenserna av företagets verksamhet världen över.

– Vi ska inte tvångsförflytta lokalbefolkningen om vi ska starta upp en plantage. Man måste också tänka proaktivt innan man ställer till med problem. Var finns skärningspunkter för sociala frågor? Det är komplicerat att räkna på, säger Ludvig Hubendick.

För den som vill lägga ner lite extra energi på att kolla företaget så kan man läsa deras hållbarhetsrapportering. De kan man ofta hitta på deras hemsidor, antingen som en separat rapport eller så finns det i själva årsredovisningen.

Fakta. Ställ rätt frågor

Sex tips från Lena Westerholm på frågor du kan ställa din arbetsgivare:

1 Vad innebär hållbarhet för er (miljö, arbetsmiljö, ekonomi, socialt ansvar, mänskliga rättigheter och så vidare)?

2 Berätta om konkreta exempel där ni lyckats bra i hållbarhetsarbetet?

3 Vilka är era största hållbarhetsrisker? Vad gör ni åt dem?

4 Vilka är era viktigaste förbättringsområden? Hur ser era mål ut för dessa?

5 Vad ställer kunderna för krav på er när det gäller hållbarhetsfrågor?

6 Vilka affärsmöjligheter ser ni kopplat till hållbarhetsfrågorna?

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.