Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Jobb & Karriär

Så säger du nej till chefen på rätt sätt

Färre ska göra mer, höjda ambitioner och ständigt nåbar – och mitt i allt kommer chefen med ännu ett uppdrag. Känns det igen?

”Anställda måste träna på att säga nej”, säger Nina Jansdotter, beteendevetare och jobbcoach.

På jobbet finns en maktordning. Alla har en chef. Nina Jansdotter, beteendevetare och som för tolv år sedan skrev boken ”Säg nej och må bra”, menar att tempot i arbetslivet har drivits upp ytterligare sedan dess.

Foto: Alex Wayne

– Jag tyckte då, 2005 när min bok kom ut, att den var högaktuell, men nu är det ännu värre och mer att göra för alla, säger Nina Jansdotter, som håller föredrag på många arbetsplatser

– Det finns en ja-automatik på många arbetsplatser. Många har svårt att säga nej till sin chef. För den som tar på sig för många arbetsuppgifter är det därför viktigt att träna på att säga nej. Helst bör man värma upp sig, träna, på någon som inte är farlig.

Flera av de som DN talat med i ämnet menar att det självklart finns arbetsuppgifter som inte går att säga ”nej” till. Det kan handla om akututryckningar, saker som bara måste göras. Men det handlar också om att sålla bland alla måsten.

Det finns också skäl för att inte ”säga nej” rätt av, utan att berätta för chefen om sin situation eller ta upp en diskussion om prioriteringar. Att tyst ta på sig alla uppdrag leder i värsta fall till att företaget gör en dålig produkt eller att den anställde blir sjuk.

Metaforen för hur säkerhetsinstruktionen går till på flygplan, vem som ska ha ansiktsmask först i händelse av plötsligt tryckfall i kabinen, gäller också på en arbetsplats, anser Nina Jansdotter.

– Du måste ha syre själv för att kunna hjälpa andra. Den som aldrig säger nej riskerar att bli utbränd eller att bli en martyr. Kom ihåg att du är den viktigaste i ditt liv.

Foto: Kalle Assbring

Annika Elias, förbundsordförande på chefsfacket Ledarna och som arbetat som chef i 30 år, tycker att företagen ska välkomna de anställdas ”nej”.

– Folk i Sverige har generellt svårt att säga ”nej”. Det är mycket plikt. Chefer kan också ha svårt med det. Otrygga anställningar gör ju också att många säger ”ja” för ofta.

– En bra chef blir väldigt glad för det här ”nejet” för det är en början på en dialog och det är bra för alla på företaget. En chef är ju sällan allvetande eller kan alla detaljer. Den anställde och chefen behöver ju ofta tillsammans komma fram till hur en uppgift ska lösas. Det gäller därför att ha ett sådant företagsklimat så att en sådan dialog kan bli verklighet, säger Annika Elias.

Foto: Pressbild Amit Sen, gestaltterapeut och chefscoach, är inne på samma spår.

– Ett ”nej” är feedback. Tydlig kommunikation är en förutsättning för en väl fungerande verksamhet. Den anställde är den som bäst känner sin arbetssituation. Därför är det viktigt att ta ansvar för sitt eget arbete genom att säga ”nej” när det kommer instruktioner eller uppgifter som är omöjliga, säger Amit Sen.

– Utbrändhet beror till stor del på att den anställde inte har tillräcklig överblick över sitt arbete och tar på sig mer arbete än tiden räcker till. Slimmade organisationer, som jagat besparingar, löper därför hög risk att få problem med ohälsa.

Annika Elias menar att det är viktigt att chefer inte har för många som den är chef för och att den träffar sin personal regelbundet och för allmänna samtal.

– Chefer har ett stort ansvar för den psykosociala arbetsmiljön. Chefen ska därför slå larm om den anställda har för mycket att göra, säger Annika Elias.

  • Läs mer:

”Bra arbetsmiljö krävs för att motverka stress”

Det här händer i hjärnan vid stress

Psykisk ohälsa bakom ökade långtidssjukskrivningar

”Nya chefen visade inget intresse för min pågående utbildning”

Fakta. Hur ska man säga nej till mer arbete?

Säg inte nej rakt av utan säg ungefär: ”Tyvärr” och ge en ganska kort förklaring till varför det inte går. Räkna inte upp tio anledningar. (Förklara mer än försvara.)

Hänvisa till kvalitetsmedvetenheten. Sätt in chefen i detaljerna och försök komma överens om en prioriteringsordning.

Be om betänketid. ”Kan jag ringa tillbaka om en timme?” ”Kan jag svara på måndag?” ”Jag behöver mer information?” Gör en plus- och minuslista.

Be om hjälp – att du, antingen på egen hand eller ihop med dina kollegor, behöver en utbildning i så fall.

Skaffa förebilder. De som det går bra för på en arbetsplats ber inte om ursäkt för sin existens. Deras tydlighet är ofta en karriärfördel.

Kan din chef aldrig ta ett nej, se dig om efter andra chefer som du skulle kunna arbeta för.

Källor: DN, Nina Jansdotter, Annika Elias och Amit Sen

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.