Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Jobb & Karriär

Så ska Sverige möta den digitala framtiden

Other: Foto: Magnus Hallgren

Sverige står inför en digital tsunami och företagen behöver vässa sina digitala affärsvisioner. Samtidigt behöver fack och arbetsgivare hitta en gemensam strategi för att vidareutbilda anställda. Det anser Darja Isaksson som ingår i statsministerns Innovationsråd.

Darja Isaksson som är grundare, strateg och tidigare vd på digitalkonsultbyrån Ziggy Creative Colony, är en av ledamöterna i regeringens innovationsråd.

I rådet sitter utöver statsminister Stefan Löfven och Darja Isaksson fyra ministrar, och ytterligare nio ledamöter från näringsliv och universitet. En blandning av storbolagsrepresentanter, professorer, och mer trendiga entreprenörer och idékläckare, som hon själv och Mengmeng Du, tidigare bland annat marknadschef för Spotify.

Stefan Löfven hoppas att Innovationsrådet ska kunna ge ledtrådar till en möjlig återindustrialisering av Sverige, vilket säkert skulle glädja många, nu när de stora industrivarslen duggar tätt. Men från Alliansen har rådet utmålats som ännu en tandlös samtalsklubb, som dessutom riskerar att bli regeringens gisslan. Och på entreprenörshåll har det sagts att rådet innehåller för få innovativa affärsuppstickare.

Darja Isaksson tar lugnt på både invändningar och förhoppningar:

– Jag förstår att man kan se det som en samtalsklubb. Samtidigt utgår jag från att alla vi som tackat ja gjort det för att vi faktiskt vill göra något, inte bara sitta och snacka, säger hon.

– Det jag vill tillföra är ett tydligt digitalt perspektiv. Jag är jätteglad att flera viktiga ministrar sitter med. Sedan är det upp till oss att komma med relevanta förslag.

Någon storskalig återindustrialisering tror hon emellertid inte på:

– Sverige har en massa exportunder som det går jättebra för, även om de inte skapar så många jobb åt gången. Men det gör inte de stora aktörerna heller, och det är inte specifikt för Sverige. Den typen av företag finns inte på samma sätt längre.

Hennes egen käpphäst är att alla företag behöver ett "digitalt dna". Det digitala tänkandet måste genomsyra hela verksamheten. I dag är det ganska stor spridning på företagens förmåga att se möjliga nya affärsmodeller, konstaterar hon.

– Ingen bransch utnyttjar möjligheterna fullt ut. Handeln ligger generellt sett före. Inte minst vården behöver bli mycket bättre på att utnyttja digitaliseringens möjligheter till mer individualiserad vård. Och myndigheterna behöver över lag bli ännu bättre på att offentliggöra sina data, öppenheten i sig kan bidra till att skapa nya samhällsnyttiga innovationer.

Som ett av få länder har Sverige haft en medveten bredbandspolitik sedan slutet av 1990-talet - något som tjänat oss väl, konstaterar Darja Isaksson.

– Vi gjorde något fantastiskt för svensk konkurrenskraft när vi kopplade upp hela befolkningen så att vi snabbt blev en hel nation av vana digitala konsumenter. Det gav oss ett bra utgångsläge för digitala affärer, men nu behöver vi ta nästa stora samlade steg, säger hon.

Om ett par decennier kan drygt hälften av alla dagens jobb vara borta. I det läget har vi alla ett ansvar för vår personliga konkurrenskraft, fastslår hon.

– Vi står inför en digital tsunami och behöver hitta strategier och incitament för att få så många som möjligt att kontinuerligt vidareutbilda sig i vardagen, parallellt med jobbet, genom att dra nytta av all kunskap och högkvalitativa utbildningar som finns på nätet. Även vi som i dag är medelålders. Det här är något som fack och arbetsgivare behöver hitta ett gemensamt ramverk för.

FAKTA Innovationsrådet:

I regeringens innovationsråd sitter förutom statsminister Stefan Löfven fyra ministrar och tio ledamöter från näringslivet och akademin. Ledamöter för 2015 är utöver statsministern:

Ola Asplund, Mengmeng Du, Charles Edquist, Pam Fredman, Darja Isaksson, Johan Rockström, Karl-Henrik Sundström, Jane Walerud, Hans Vestberg och Carola Öberg.

De diskussioner och idéer som kommer upp i rådet använder regeringen för att ta fram egna förslag. Rådet ska inte producera några rapporter eller förslag i eget namn.

I februari höll rådet sitt första möte och framöver ska träffas en gång i kvartalet.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.