Jobb & Karriär

Så skapar man en bättre arbetsplats

Per Larsson är psykosocial talesperson på företagshälsovårdsföretaget Previa, som gett ut en bok om att förbättra arbetsplatsen.
Per Larsson är psykosocial talesperson på företagshälsovårdsföretaget Previa, som gett ut en bok om att förbättra arbetsplatsen. Foto: Nicklas Thegerström

Utveckla ledarskapet, engagera medarbetarna och skapa ett positivt arbetsklimat. Det är tre grundläggande tips för hur man får en bättre arbetsplats, enligt Per Larsson, talesperson i psykosociala frågor på hälsoföretaget Previa.

Per Larsson har jobbat med psykosociala arbetsmiljöfrågor i många år och han är förvånad att det tagit så lång tid för många företagsledningar att inse potentialen med att arbeta strategiskt med just psykosociala frågor.

– Många företag agerar aningslöst och kortsiktigt och använder inte alls den kunskap som finns. Ändå finns det så enkla, lättillgängliga och effektiva metoder att arbeta utifrån. Arbetsmiljöverket finns där och kan hjälpa till, företagshälsovården har också stora kunskaper.

Även frågan om stress på arbetsplatsen hanteras omoget i många fall, menar Per Larsson.

– Det finns ofta ingen policy eller strategi. Kartlägg först hur det ser ut, leta efter goda exempel i den egna organisationen och utbilda cheferna så att de upptäcker varningssignalerna hos medarbetarna, säger han.

Ett bra ledarskap är en viktig förutsättning för en god arbetsplats. Det kan handla om att peka ut färdriktningen, kommunicera tydligt och att hålla dörren öppen för spontana samtal.

Vad kännetecknar ett dåligt ­ledarskap?

– Chefer som har brist på empati, som är lynniga och som öppet favoriserar vissa medarbetare. Det ­skapar en enorm splittring och obehag i arbetsgruppen, säger Per Larsson.

Viktigt är också att skapa en delaktighet hos medarbetarna och lita på att alla kan utveckla nya kompetenser.

En grundläggande förutsättning för ett bra arbetsklimat på arbetsplatsen är hur man beter sin mot varandra. Ett öppet vänligt klimat mellan kolleger skapar inte bara god trivsel utan höjer även prestationen, menar Per Larsson.

– Här pratar vi om enkla beteenden som att vara normalt schysta mot varandra. Vissa förstår till exempel inte hur viktigt det är med en sådan grundläggande att titta på varandra och säga hej, säger Per Larsson.

DN har tidigare berättat om hur Previa gick till väga när man tog fram en handbok för ett bättre arbetsliv. Hela personalen engagerades i arbetet. I handboken får chefer tips och råd om hur man skapar en effektiv och hållbar organisation.

Per Larssons tips: Så kommer ni i gång

1. Börja enkelt och naturligt. Kartlägg nuläget och involvera medarbetarna på ett lämpligt och respektfullt sätt i en diskussion där de får komma med förslag på förbättringar. Delaktighet är en mycket kraftfull metod för att förbättra arbetsmiljön, om man menar allvar.

2. Diskutera och sortera de förslag som kommer fram och låt sedan medarbetarna poängsätta de fem frågor som de tycker är viktigast.

3. Bilda grupper/utse medarbetare som får ansvar för att utveckla respektive fråga. Stötta, följ upp och redovisa vid lämpliga tillfällen, till exempel personalmöten.

Fler tips:

Skapa en hållbar hälsopolicy, jämställ den med de finansiella målen.

Bryt ner policyn i konkreta och mätbara ”målbeteenden” hos både chefer och medarbetare.

Ta hjälp av konsulter för att komma fram till vilka aktiviteter som kan stärka utvecklingen men bestäm er för de som passar er kultur bäst.

Källa: Per Larsson/Previa