Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Jobb & Karriär

Så söker du nytt jobb genom sociala medier

Foto: S K D / Alamy

Gå med i grupper på Linkedin, följ intressanta företag på Face-book och presentera dig själv i en blogg. Det är några tips till dig som vill söka jobb genom sociala medier. Pr-strategen Hans Kullin ger sina bästa tips.

Traditionella jobbsökarkanaler som telefonsamtal och mejl gäller ännu. Men de sociala medierna är ett utmärkt komplement, säger pr-strategen Hans Kullin som bland annat driver bloggen sociala­medier.com.

Den som är nybörjare i de sociala medierna börjar förslagsvis med att registrera sig på sajten Linkedin, säger han. Det är ett nätverk där var och en har möjlighet att presentera sin professionella profil och lägga upp sitt cv.

På Linkedin kan du få meddelanden om nya jobb inom ditt område och följa med i diskussioner.

– Jag arbetade till exempel för ett företag som sysslade med röntgenapparater och hittade en grupp på ­Linkedin för alla som jobbar med röntgenapparater. Det finns väldigt många grupper på Linkedin. Är man aktiv i diskussioner och kommenterar sådant som andra skriver visar man sin kompetens och håller sig framme, säger Hans Kullin.

Har du ett kontoFacebook är det en god idé att även där spana efter jobb, till exempel på rekryteringsfirmors sidor.

Du kan också följa särskilda rekryteringssidor som många företag har. Sök på bolagets namn och ord som ”karriär”, ”career” eller ”jobb”. På dessa sidor har du möjlighet att ställa frågor direkt till före- taget, till exempel ”Har ni några jobb i min stad?” eller ”Har ni några lediga butiksjobb?”.

– Företag som är personalintensiva och som hela tiden rekryterar, till exempel butikskedjor, har ofta sådana sidor på Facebook, säger Hans Kullin.

Även på Twitter kan du hitta rekryteringsfirmor. Där använder många också hashtaggen ”#nyttjobb” i sina inlägg när de söker efter arbete – eller söker nya medarbetare.

Att starta en blogg kan också vara en god idé, säger Hans Kullin.

– Det är fortfarande ett bra sätt att skapa sig ett namn, om man har ambitionen att synas och vill arbeta inom ett område där man har mycket erfarenhet. Det kräver engagemang och uthållighet, så känn efter vilken nivå som du orkar hålla dig på, säger Hans Kullin.

Fakta: Varför sociala medier?

1 Du knyter viktiga kontakter. Det har du glädje av oavsett var du befinner dig i karriären.

2 Du blir synlig och får chans att visa upp din kompetens. Det är svårare att få jobb om ingen vet vad du kan.

3 Du får syn på lediga jobb som inte utannonseras i andra kanaler.

Fakta: Tips till jobbsökaren

Sök upp sajter och konton som listar lediga arbeten. Till exempel har tidningen Ny Teknik en Facebook-app för lediga teknikjobb.

Skapa en sökning på Google, till exempel ”jobb butik”, som sedan regelbundet via Google Alerts mejlar dig nyheter utifrån din sökning.

Är du van vid att arbeta med presentationer och rapporter kan du skapa ett konto på Slideshare, ett slags ”Youtube för presentationer”. Presentationerna där sammanfogas enkelt med din sida på Linkedin.

Det är bra om du deltar i diskussioner och visar din kompetens. Tänk på att hålla samma tonläge som du klarar av att hålla öga mot öga. Är du ny på ett forum är det inledningsvis bra att bara läsa och lyssna. Då får du en känsla för de sociala koderna.

Källa: Hans Kullin

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.