Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Jobb & Karriär

Så varvar du ned inför semestern – dag för dag

Foto: David Goldman/AP

Runt midsommartid är det många som påbörjar sin semester – men fram tills dess kan arbetsbelastningen vara större än någonsin.

Kerstin Jeding vid Stressmottagningen ger tips om hur man undviker att jobbstressen stannar kvar långt in på semestern.







När ledigheten börjar närma sig är det vanligt att arbetsbördan är högre än vanligt. Deadlines läggs ofta innan midsommar. Dessutom kan aktiviteterna vid sidan av jobbet vara fler än vanligt.

Karin Jeding tycker att frågan om hur man stressar ner inför semestern i sig är en del av stressproblematiken.

– Det säger något om vår tid. Vi behöver semester för att vi anstränger oss. Sedan ska vi ändå lyckas vara nervarvade när vi går på semester för att utnyttja den maximalt. Det är inte okej att semestern är till för att hinna gå ner i varv och låta det ta tid, utan semestern ska också vara effektiv, säger hon.

Foto: Karl Gabor/Pressbild

Ett av Kerstin Jedings råd är att planera tiden så att arbetsbördan inför den sista arbetsdagen innan semestern är lugn. Ett råd är att låta några timmar eller en dag bli avrundning inför semestern.

– Sätt på autosvaret några timmar innan du går hem, så att det inte ramlar in nya saker i mejlkorgen eller i telefonen. Gör högar så att du kan plocka upp tråden efter semestern, en hög för saker som du måste fortsätta med direkt efter semestern och en för mer långsiktiga saker. Se till att du inte behöver lösa jobbproblem i bakhuvudet hela tiden.

Vissa kan känna ett behov av att göra en ”stressdetox” inför semestern, men Kerstin Jeding tycker att det är viktigt att inte se detta som ytterligare något som man ska ha lyckats med. I stället är det bra att fråga sig vad man vill få ut av semestern, för att kunna finna ro i att den blir just avkopplande, menar hon.

– Många av oss vilar från stimulans genom att ge oss själva mer stimulans. Semestern ska gärna vara äventyrlig, spännande, omväxlande och ge maximal avkoppling. Och all renovering som inte har hunnits med under året ska göras. Vi stimulerar oss själva både på jobbet och när vi är lediga. Det är inte konstigt att vi blir trötta. Bestäm dig för vad du vill få ut av semestern. Kanske vill du stanna hemma eller åka till sommarstället som finns i släkten. Om det är ett medvetet val kommer det inte att kännas som om du ”slösar” bort semestern.

Kerstin Jeding säger att det inte går att säga hur många veckors ledighet som är optimal för människan, eftersom det saknas belägg för att det skulle finnas ett visst antal dagar som krävs för att uppnå total avkoppling.

– Jag tycker om att se människan som en djurart. Det finns ingen biologisk förklaring som säger att vi har ett behov av fem veckors semester och 47 veckors arbete med 40-timmarsveckor. För djuret är det en jämn belastning som är bäst. Det finns nog människor som har arbetat lyckliga varenda dag i hela livet.

Läs mer: Sommarstugan som arbetsplats allt vanligare

Även om stresspåslaget inför semestern kan vara stort är det efter ledigheten som problemet blir synligt.

– Det är först efter semestern som många kommer till oss på Stressmottagningen. Personer som senare kommer till oss biter ihop på jobbet fram till semestern. När ledigheten är slut känner de att de inte har fått vila ut, att semestern inte var tillräcklig. Det var för mycket innan för att det skulle vara hållbart.

Vad kan man göra för att slippa gå till er efter semestern?

– Ofta är det något som behöver lösas ur ett större perspektiv. Det räcker inte med en perfekt semester, säger hon.

Foto i text: Karl Gabor/Pressbild

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.