Jobb & Karriär

Sökes: 5.000 nya bilmekaniker

Myten om bilverkstaden som smutsig stämmer inte längre, framhåller branschföreträdarna. Men trots det vill alldeles för få unga arbeta där – och behovet bara ökar.
Myten om bilverkstaden som smutsig stämmer inte längre, framhåller branschföreträdarna. Men trots det vill alldeles för få unga arbeta där – och behovet bara ökar. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Allt mer komplicerade, datoriserade bilar kräver välutbildade tekniker. Men antalet studerande som vill lära sig fordon minskar och motorbranschen har svårt att rekrytera.

Inom tre år behöver den svenska motorbranschen anställa cirka 5 200 personer. Det visar en ny rapport från Motorbranschens yrkesnämnd och Lackerarnas yrkesnämnd som Dagens Nyheter tagit del av.

Samtidigt har antalet elever på gymnasiets fordons- och transportprogram minskat med 38 procent. Och det förklaras inte bara med minskade årskullar. Totalt har antalet elever minskat med 18 procent på sex år. För motorbranschen är det här bekymmersamt av flera skäl.

Dels tar det tre till fyra år att utbilda en kompetent yrkesperson, dels så är dagens välutbildade tekniker användbara i många andra branscher som rymmer avancerad datoriserad mekanik.
Det gör att motorbranschen inte kan vara säker på att få behålla sin mest välutbildade personal. På en öppen marknad finns bara två vägar: bra, utvecklande arbetsförhållanden och goda löner.

Motorbranschen anser att den erbjuder det och hävdar att personalomsättningen är mycket låg jämfört med många andra branscher.

Ändå uppger nästan hälften av företagen i Stockholms län att de haft svårt att rekrytera kompetent personal under det senaste året. Detta trots att yrkesutsikterna för dem som valt fordons- och transportprogrammet är goda. I riket har 83 procent jobb två år efter examen och i Stockholms län finns gymnasier där motsvarande procentsats är 95 procent. Det är mycket goda siffror jämfört med många andra gymnasieprogram.

Stockholm går mot strömmen. Här ökar antalet elever på gymnasieprogrammet. Men det är ändå för få. De räcker inte till för den växande regionens behov av yrkesutbildade.

För att få bättre snurr på rekryteringen satsar motorbranschen nu på att få arbetsgivare och gymnasieskolor att finna varandra. Allt i syfte att få fler intresserade av att utbilda sig för branschens behov. Möjligheten att arbeta med avancerad teknik ska locka.

Arne Ericsson, vice regiondirektör på Bilia i Stockholm, bekräftar svårigheterna att hitta rätt kompetens till dagens fordonsmekaniker. Han tror att det bristande intresset bland dagens ungdomar bygger på gamla uppfattningar.

– Att jobba med bilar i dag är rent och fräscht, det är inte längre en skitig oljegrop. Därför har branschen ett pedagogiskt problem när man för unga elever som står inför sitt livs yrkesval ska förklara vad som kännetecknar dagens fordonsmekaniker, säger han.

– Framför allt kanske det handlar om att nå ut till föräldrarna. Bilarnas tekniska utveckling kräver mycket datorkunskap, att tanka hem mjukvara och felsöka datorer. Men framför allt handlar mer om att ha social kompetens.

Arne Ericsson understryker att dagens mekaniker möter kunderna direkt för att ge vägledning och hjälp med deras fordon. För att klara det ställs andra krav än tidigare.

– Förhoppningen är att kunden får en personlig servicekunnig följeslagare under många år, säger Arne Ericsson.

Bristen på motortekniker sker mot en bakgrund där behovet av vägtransporter hela tiden växer och motorbranschen får stora pensionsavgångar de närmaste åren.

Krävande utbildning, avancerade arbetsuppgifter och en ljusnande framtid med förmodligen höjda löner ser bra ut för den som utbildar sig. För landets bilägare betyder det nog att de kan förvänta sig högre kostnader för service och reparation.

@DNEkonomi finns på Twitter. Följ oss gärna!

Fakta. Motorbranschen

60.000 jobbar i motorbranschen
Cirka 4.500 företag med cirka 60.000 anställda.
45 procent av företaget i undersökningen har 1–10 anställda.
De huvudsakliga yrkena finns inom lastbilsteknik, maskinteknik, personbilsteknik, bilskadereparation, fordonslackering och reservdelsspecialitet.
Genomsnittlig lön för tekniker som arbetar med tunga fordon i Stockholms län är nästan 32.400 kronor.
Källa: Motorbranschen