Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Jobb & Karriär

Svårt stänga av jobbmobilen

Foto: Alamy

Smarta telefoner gör det svårare att separera arbetstid och ledighet. Men när DN kollar med tre stora svenska arbetsgivare är det ingen som har regler som begränsar vilka tider de anställda ska svara på jobbmejl.

De smarta mobiltelefonernas intåg har förändrat vår vardag på många sätt. Över 50 procent av tjänstemännen säger att de brukar vara tillgängliga via mobil eller e-post utöver ordinarie arbetstid – dagligen, visar en rapport från Unionen.

– Det är ytterst få som säger att arbetsgivaren kräver att man ska vara tillgänglig på kväller och helger, men många säger att det är otydligt vad som förväntas. En vanlig anledning till att man svarar på mejl är att man vill underlätta för sina kollegor eller kunder, säger Daniel Gullstrand, utredare hos Unionen.

Det finns tydliga faror med att ständigt vara uppkopplad: Desto mer tillgängliga de anställda är, desto svårare har de att släppa jobbet.

– Det är inget som är farligt att göra då och då, men kan på sikt leda till att det blir svårare att återhämta sig. Vissa kan få sömnsvårigheter, till exempel.

När DN kontaktar tre stora arbetsgivare – H&M, Ericsson och Skatteverket – har ingen regler som begränsar de anställdas tillgänglighet.

”Det finns ingen policy när det kommer till tillgänglighet via mail under exempelvis kvällstid för tjänstemän som jobbar för H & M Sverige. Men det är viktigt för H & M som arbetsgivare att uppmuntra till en sund balans mellan arbetsliv och privatliv”, svarar H & M Sverige.

”Vi har inga särskilda policies för detta. Många medarbetare hos oss har ”fri tid”, vilket betyder att man själv styr över arbetstiden. Vår senaste medarbetarundersökning visar att medarbetarna tycker att de generellt har en bra balans mellan arbete och fritid”, säger Ericsson.

”Vi har inga styrdokument för detta. Samtidigt anser vi att arbetstider är en arbetsmiljöfråga, och har inskrivet i vår medarbetarpolicy att vi ska värna om fritiden. Vi jobbar aktivt för att begränsa övertiden hos vår anställda”, svarar Skatteverket.

Hos Unionen är man inte förvånad över att företagen som DN varit i kontakt med saknar tillgänglighetspolicies. Samtidigt, påpekar man, är det viktigt att se företagen som en del av lösningen – inte bara problemet.

– Det finns till exempel tekniska lösningar som gör att arbetsmejl skickas först klockan åtta morgonen efter. Vi tror också att det skulle vara bra om tillgängligheten blir en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet. Då blir det lättare att se effekten av åtgärder som införs.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.