Jobb & Karriär

Tuffare krav på chefen ska minska stressen

Om tio dagar, 31 mars, börjar nya krav gälla för arbetsmiljöansvar. Målet är bättre psykosocial arbetsmiljö, med mindre arbetsrelaterad stress och press, utbränning, mobbning, hot och våld. För att nå dit måste arbetsgivarna följa nya regler.

Den psykiska och sociala arbetsmiljön är lika viktig som den fysiska. Därför har Arbetsmiljöverket nu samlat och förtydligat de tidigare reglerna kring arbetsplatsens organisation och sociala klimat. Reglerna gäller hela arbetsmarknaden, inklusive bemanningsanställda.

Psykisk ohälsa är i dag den vanligaste orsaken till långtidssjukskrivningar, och problemen bara ökar. En ny undersökning från Arbetsmiljöverket visar att sju av tio oroar sig för någon de anser riskerar att bli sjuk på grund av jobbstress. Drygt fyra av tio känner någon som på jobbet utsatts för mobbning eller kränkande särbehandling.

Brister i den här typen av sociala och organisatoriska faktorer var 2014 den näst vanligaste orsaken till anmälda arbetssjukdomar, och den ökade 70 procent på bara fyra år. Samma år sjukskrevs över 40 000 svenskar på grund av stressreaktioner. Störst andel anmälningar kommer från vård och omsorg, offentlig förvaltning, försvar samt utbildning. I förlängningen ligger diagnoser som depression, utmattningssyndrom och hjärt-kärlsjukdom.

De nya reglerna handlar om hur mycket jobb chefen egentligen ska kunna lägga på dig, vilka tider du ska förväntas jobba, men också om att arbetsgivaren måste se till att det finns tillräckligt med personal så att du inte behöver stressa för mycket. Förväntningar ska kommuniceras tydligt, mål ska definieras och följas upp för varje individ.

Krav på ständig uppkoppling och nåbarhet orsakar också i längden lätt stress och ohälsa. Arbetsgivaren behöver uppmärksamma även detta i sin planering och se till att det finns tid för återhämtning.

Cheferna måste bli mer vaksamma på kränkande särbehandling och mobbning, och klargöra att det inte accepteras på arbetsplatsen.

Andra riskfaktorer är skiftarbete, nattarbete, delade arbetspass, ensamarbete, och hot och våld, till exempel vid butiksrån eller inom sociala myndigheter.

Arbetsmiljöverket försöker trumma in budskapet att systematiskt arbetsmiljöarbete är en investering.

– Blir färre sjuka av jobbet är det bra både för individerna, för arbetsgivarna, och för samhället i stort, säger verkets generaldirektör Erna Zelmin-Ekenhem.

– Flera länder följer med stort intresse vad vi nu gör i Sverige som en inspiration för att försöka vända utvecklingen.

Flera arbetsgivarorganisationer har varit kritiska mot planerna på nya föreskrifter, eftersom de anser det komplexa området direkt olämpligt att detaljreglera. De har pekat på svåra gränsdragningar, dels mellan arbetsliv och privatliv, dels mellan orsak och verkan.

En ny enkät från Arbetsmiljöverket visar att arbetsgivare i högre grad än arbetstagare svarar att de anställda har ett eget ansvar om de känner sig stressade av jobbet, och att stressjukdom främst orsakas av människors livspusslande och privata situation.

Samma enkät bekräftar att många anställda tycker att chefer har otillräcklig kunskap och saknar tillräckligt stöd från högsta ledningen för få till en bättre arbetsmiljö.

Arbetsmiljöverkets budskap till arbetsgivarna är att de nya reglernas något högre administrativa kostnader kommer att tjänas in genom mer motiverade medarbetare, och besparingar på minskad sjukfrånvaro och rehabilitering.

Flera fackförbund tar upp de nya reglerna i den pågående avtalsrörelsen, i hopp om att kunna avtala fram gemensamma riktlinjer med arbetsgivarna.

Fakta. Läs mer om de nya lagarna på nätet

Arbetsmiljöverket har tagit fram broschyrer, informationsfilmer och annat material om de nya lagarna.

Den som vill läsa mer hittar materialet på myndighetens hemsida av.se, under avdelningen Hälsa och säkerhet.

Källa: Arbetsmiljöverket