Jobb & Karriär

Tufft vara introvert i arbetslivet

Introverta personer har ofta svårt för kontorslandskap.
Introverta personer har ofta svårt för kontorslandskap. Foto: Alamy

Att ha en introvert personlighet, inte tycka om jobbmingel eller kontorslandskap, kan kännas tufft när arbetsgivare letar efter utåtriktade och drivande personer. Försök inte spela en roll när du söker jobb, råder experterna.

"Vi söker en utåtriktad person som är stresstålig, flexibel och gillar att ha många bollar i luften" – se där en vanlig formulering i en platsannons.

– Mycket av det som förknippas med den perfekta arbetstagaren är extroverta egenskaper, säger Linus Jonkman, konsult som har skrivit en bok om introverta personer.

Han får medhåll av Rasmus Svendsen, konsultchef på Dfind IT inom Proffice.

– Vi märker att många arbetsgivare efterfrågar sådana egenskaper, säger han.

Så vad ska den som känner att den inte passar in i mallen göra – anpassa sig? Nej, är det samstämmiga svaret från experterna.

– Jag tror det är vanligt att spela en roll när man söker ett jobb för att leva upp till de nyckelord som finns i annonsen, säger Monica Längbo, HR-direktör på Manpower.

Då riskerar man att hamna i en ohållbar situation. Det finns forskning som pekar på att vi föds till att vara främst introverta eller extroverta.

Ett bättre sätt är att lyfta fram de kvaliteter man faktiskt har.

– Har man svårt att se sig själv utifrån finns det alltid personer i ens omgivning som kan hjälpa till med det, säger Rasmus Svendsen.

Enligt Linus Jonkman kan introverta personer uppfattas som sura eller avvisande, negativa till förändring och lite tråkiga.

På en arbetsplats kan det rent konkret ta sig uttryck i att man tycker att umgänge med kollegorna är mer utmattande än givande och att man gillar att arbeta självständigt. Men surheten kan handla om att vara känslig för buller, negativiteten om att man bara behöver lite betänketid.

Att vara analytisk, kunna fokusera på en uppgift under lång tid och fatta väl genomtänka beslut, är styrkor som kännetecknar introverta, säger Jonkman. Han påpekar också att det är skillnad mellan att vara social och att ha social kompetens.

– Det första är att ha behov av att omge sig med människor, det andra är en förmåga att både lyssna och återkoppla. Det är många introverta bra på.

Monica Längbo försöker se bakom den lista med önskvärda egenskaper som arbetsgivare kommer med, som kan skymma vad jobbet egentligen kräver.

– Man skapar dynamik med olika personligheter på en arbetsplats. Det är vad arbetsgivare borde sträva efter, säger hon.

Tips till introverta

• Försök inte vara någon du inte är. Risken är att du hamnar på jobb som inte passar dig.

• Introverta personer är enligt författaren Linus Jonkman ofta analytiska, tar tid på sig att forma en åsikt, men kan då komma till slutsatser som andra missat. Lyft fram det som styrkor.

• Be alltid om betänketid, "När behöver du det här?". Då köper man sig tid.

• Är du känslig för buller och stress, stäng dörren eller använd hörselkåpor i kontorslandskap.

• Undvik att uppfattas som sur eller avvisande genom att förklara för kollegorna vad du behöver för att kunna koncentrera dig.

• Kom ihåg att social kompetens och att vara social inte är samma sak. En introvert person kan vara bra på att lyssna och återkoppla, och alltså ha stor social kompetens.

• Var tydlig med att möten måste vara resultatinriktade.

Källa: Linus Jonkman