Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Karriären kantad av konkurser

Av folk i branschen beskrivs han som en duktig pilot som då och då får för sig att starta ett flygbolag. Flygning är Thomas Johanssons liv, och nu är han återigen i blåsväder med sitt senste flygbolag Transjet.

För ett och ett halvt år sedan registrerades bolaget Trans Jet Airways AB, i dagarna mer känt som Transjet. Bolaget ägs till hälften av Max Renard, delägare i Interfox Holding. Thomas Johansson själv är flygkapten och född entreprenör. Han beskrivs av många som en charmig inspiratör och visionär. Redan som 28-åring startade han sitt första flygbolag, Aerocenter, och tio år senare grundade han Transwede med en begagnad Caravelle som enda plan. Därmed tog han själv upp kampen med de stora svenska charterjättarna. Transwede växte snabbt och blev ett av de största företagen på chartermarknaden.

I januari 1987 havererade ett av Transwedes plan på Arlanda. 10 sekunder efter start upptäckte piloterna ett tekniskt fel på planet och valde att kraschlanda. Planet fattade eld, och statens haverikommission betecknar fallet som allvarligt, trots att ingen människa skadades. Efter kraschen drabbades Transwede av stora förluster och 1988 såldes halva bolaget till Wallenbergägda Stockholm-Saltsjön.

1991 grundade Thomas Johansson Time Air Sweden, ett bolag där General Electric ägde 40 procent av optionerna. Konkursen blev ett oundvikligt faktum 1993 då General Electric drog sig ur. Då lär Johansson ha sagt att nu får det vara slut.

Därefter gick han in som delägare och pilot i Turkiska Sultan Air. Men lusten att själv ge sig in i branschen kom tillbaka. När Johansson kort efter konkursen blev uppringd av holländska ING Group, en av världens stora finansinstitutioner, som frågade om han ville starta och driva ett flygbolag, tackade han ja.

Det var början till Air Ops International, som sommaren 1995 var Sveriges andra största flygbolag. Men det hamnade i kris när deras största kund Hellas tours gick i konkurs. Då lade ING ned företaget, eftersom man inte ville synas i medierna i svajiga sammanhang.

Då registrerade Thomas Johansson namnet Air Ops International hos patentverket och kunde därmed ha kvar den logotyp på planen som ING ville stoppa. Air Ops hyrde ut ett plan till turkiska Holiday Airlines 1996 som drabbades av flygförbud då två viktiga handöcker om planets utrustning och service saknades ombord.

I januari 2001 grundar han Transjet, på sommaren 2001 köper han Swe Aviation Europe, ett bolag som redan har tillstånd för två flygplan. Den 8 juli 2002 får Transjet flygförbud på grund av luftfartsinspektionens bristande förtroende för ledningsgruppen.

1975: Grundar Aerocenter som sedermera

1975: Grundar Aerocenter som sedermera såldes till Swedeair
1985: Grundar Transwede.
1987: Ett av Transwedes plan i kraschlandning på Arlanda.
1988: Transwede blir dotterbolag till Stockholm-Saltsjö.
1991: Grundar Time Air Sweden.
1993: Time Air Sweden i konkurs.
1993: Grundar Air Ops.
1996: Ett av Air Ops plan får flygförbud i Tyskland.
2001: Grundar Transjet.
2002: Transjet beläggs med flygförbud den 8 juli.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.