Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Kinberg Batra: ”Skatten på kärnkraft måste sänkas”

Moderaternas partiledare Anna Kinberg Batra anser att kärnkraftsskatten bör sänkas för att göra det möjligt att bygga nya reaktorer i befintliga kärnkraftverk.
Moderaternas partiledare Anna Kinberg Batra anser att kärnkraftsskatten bör sänkas för att göra det möjligt att bygga nya reaktorer i befintliga kärnkraftverk. Foto: Anna-Lena Wejderman

Moderatledaren Anna Kinberg Batra vill värna den tunga industrin. Därför vill hon sänka skatten på kärnkraft med 14 procent och ­tillåta tyngre lastbilar på vägarna. Ny kärnkraft ser hon gärna.

Anna Kinberg Batra nästan ­rabblar det hon vill säga. Svaren på frågorna om hur svenskt näringsliv ska klara framtiden verkar enkla. Någon eftertänksam diskussion om effekterna av robotisering, hård konkurrens från låglöneländer och arbetslöshet blir det inte.

Nej, det är en väldrillad Anna ­Kinberg Batra som sitter i den blå soffan i sitt stora hörnrum på Moderaternas riksdagskansli i Stockholm. Med sig har hon en pressekreterare. Redan nu är hon statsmannalik och verkar inställd på att ta ledartröjan vid en eventuell valseger 2018.

Länge var Moderaterna näringslivets parti, men de förra moderattopparna Fredrik Reinfeldt och ­Anders Borg beskrev organisationen Svenskt näringsliv som ”ett särintresse”. Vad tycker du om det?

– Jag bryr mig inte om debatten om debatten, eller etiketten på ­saker och ting. Jag vill leda en rege­ring som skapar så många jobb som möjligt i Sverige.

För att lyckas med det vill hon bland annat ge bra villkor för den tunga industrin, inom energi och transporter.

– Regeringen höjer beskattningen på kärnkraft, vi vill tvärtom ­sänka. När skogen och stålet inte kan konkurrera med Finland på en stenhård världsmarknad kostar det jobb här. Stefan Löfven vekar ju tyvärr vara beredd att offra jobb för sitt samarbete med Miljöpartiet.

Kärnkraftsskatten ska ner med 14 procent, anser hon. Inte minst för att göra det möjligt att bygga nya reaktorer i befintliga kärnkraftverk.

– Nu görs inte det och vi närmar oss med stormsteg den dag då kärnkraftverken blir för gamla och ­behöver avvecklas.

Om avvecklingen sker innan det finns tillräckligt med ersättning ­riskerar elpriset att stiga och slå mot industrin, poängterar hon.

– Vi fick ju lära oss att det är svårt komma överens om energi­frågor när man regerar tillsammans, men man måste ju det eftersom en ­uppgift för en regering är att se till att klara jobben och få tillväxten. Då krävs att industrin har energi och transporter.

Den moderatledda alliansrege­ringen höjde dock skatten på kärnkraft, vilket Anna Kinberg Batra är självkritisk till.

Maxvikten på lastbilar vill hon höja från 64 ton till 74 ton, något som de borgerliga partierna och bland andra Naturvårdsverket är för. Tidigare har även Socialdemokraterna ställt sig positiva.

EU har lägre maxvikt, får ­lastbilarna köra över gränsen?

– Det antar jag.

Men det får de inte. Det problemet existerar dock redan nu eftersom många EU-länder har lägre maxvikt än Sverige.

Anna Kinberg Batra är emot ­regeringens aviserade höjning av bensinskatten.

– I värsta fall slår den mot jobben.

Hon betonar att näringslivet ­behöver bra villkor.

– Jag är lite orolig för att vi tar för givet att Sverige är så starkt, men vi måste tvärtom fortsätta vässa ­konkurrensen.

Sverige ska fortsätta att konkurra med kvalitet och inte låga löner, ­anser hon.

Vissa bedömare är oroliga för att robotar tar över så många jobb att stora skaror svenskar blir ­arbetslösa. De talar om att införa medborgarlön. Andra tror att ­robotiseringen skapar nya sorters jobb.

– Hittills har det ju kommit nya jobb när gamla branscher försvunnit. Vi får se till att det kommer så många nya jobb som möjligt.

Hur många timmar jobbar en svensk i veckan om 20 år?

– Som nu eller mer.

Hon poängterar att det är viktigt att de som står utanför arbetsmarknaden får jobb.

– Jag vill att vi ska kunna fortsätta vara ett starkt och rikt land med ett samhälle som håller ihop.

Foto i texten: Anna-Lena Wejderman

Så vill Anna Kinberg Batra se till att svenskt näringsliv klarar framtiden:

• Sänk kärnkraftsskatten med 14 procent.

• Höj maxvikten på lastbilar från 64 ton till 74 ton.

• Inför ett ”första jobbet-avdrag”.

• Inför en ”första jobbet-anställning”, som gör att den som får sitt första jobb kan kombinera arbete med utbildning.

• Inför ett omställningsstöd till dem som behöver byta bana mitt i livet.

• Behåll lägre arbetsgivaravgift för unga.

• Behåll rotavdraget.

• Behåll rutavdraget på nuvarande nivå och utvidga det till att gälla flyttjänster.