Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Kinesisk order till Saab

Ett kinesiskt företag har beställt 582 bilar från krisdrabbade Saab Automobile.

Ordern värderas till 13 miljoner euro, cirka 120 miljoner kronor, och Saab räknar med att få in pengarna den här veckan, enligt ett pressmeddelande från bolagets ägare Swedish Automobile (tidigare Spyker).

Fackets styrelselseledamöter har hoppat av. Inga löner utbetalda och det är fortfarande ovisst hur det går med det livsviktiga penninginflödet till Saab Automobile.

– Vi får se hur dagen utvecklar sig, sade Gunilla Gustavs på Saabs informationsdavdelning på måndagsmorgonen.

Klart sedan tidigare är att de anställda ska vara på fabriken på tisdag för att få en uppdatering av den information som finns att ge.

Betalningen från det kinesiska företaget ger Saab möjlighet att betala löner till sina anställda samt lösa vissa leverantörsskulder.

Diskussionerna om ytterligare kapitaltillskott, exempelvis genom en försäljning av Saabfabriken, fortsätter, enligt pressmeddelandet.

Victor Muller förklarar i pressmeddelandet att försäljningen av de 582 bilarna säkrar en del av det kortsiktiga behovet och att de anställda kan få sina löner innan slutet av månaden.

Företaget hoppas att snart kunna få klart med ytterligare tillskott som är nödvändiga för en uppgörelse med alla leverantörer så att produktionen kan komma igång igen.

Victor Muller säger också att han respekterar de fackliga företrädarnas beslut att lämna sina styrelseposter i Saab.

– Framför allt betyder det här att vi kommer att kunna betala de anställdas löner för juni, säger Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning.

Pengarna betalas ut före månadsskiftet, på torsdag. Däremot vill hon inte säga vad det kinesiska företaget heter.

– Vi får inte lov att gå ut med det i dagsläget. Jag vet inte varför, det är en del av det som man har kommit överens om.

Hon vill inte heller kommentera om det är ett företag som Saab haft affärer med tidigare.

– Det här är ett viktigt steg i rätt riktning, vi tar ett i taget och det är jätteviktigt. Nästa steg är att komma överens med våra leverantörer om leveranser av komponenter för vi måste få igång produktionen igen, säger Gunilla Gustavs.

Samtidigt fortsätter ansträngningarna att få in mer kapital, bland annat genom försäljningen av fastigheter.

Hur bråttom är det med ett avtal?

– Det är absolut nästa steg, vi jobbar intensivt med det.

Trots alla avhopp från styrelsen har Muller formellt rätt att driva företaget, enligt Bolagsverket.

Saab Automobile beslutade nämligen på sin stämma den 10 juni att styrelsens sammansättning och storlek skulle förändras. Muller omvaldes som vd och blev då enda ordinarie ledamot. Som enda suppleant utsågs Martin Larsson. De fyra arbetstagarrepresentanterna har sedan inkommit med sina avgångsanmälningar till Bolagsverket.

Verket har visserligen påpekat för Saab att bolaget, sedan styrelsen minskats, nu måste ange hur firman ska tecknas. Det kan Muller bestämma själv. En registreringsavgift om firmateckning på 900 kronor måste också betalas senast den 15 augusti.

Swedish Automobiles aktie steg med drygt 10 procent under den inledande handeln på börsen i Amsterdam, efter beskedet om Kinaordern tidigare under morgonen.

– Det finns fortfarande en betydande risk för att det här inte går i hamn, säger Svenåke Berglie, vd för underleverantörernas branschorganisation Fordonskomponentgruppen, efter måndagens besked från Saab Automobiles ägare.

– Vi hoppas det löser sig, för våra medlemmars och svensk fordonsindustris skull. Men det ser väldigt tufft ut.

Han betraktar måndagens besked från Saabledningen som "ett litet fall framåt.

– Det krävs mycket mer än så.

Svenåke Berglie beräknar att det behövs kortfristig finansiering på 700—800 miljoner kronor till Saab Automobile för att kunna köra i gång produktionen. Samtidigt krävs klara besked om den långsiktiga finansieringen.

– Annars är det ingen idé att köra i gång.

Saabledningen har erbjudit underleverantörer betalning av 10 procent av vad de är skyldiga för att därefter gå vidare med kontantbetalning för löpande leveranser.

– Tanken är att man inte ska öka företagets skuld.

Enligt Berglie är det ännu oklart hur leverantörerna har ställt sig till detta.

– Det har nog kommit in både ja och nej. Och jag tror inte det krävs 100 procent, men nära på. Det beror ju på vilka leverantörer det är som säger nej.

IF Metall har inte heller fått några uppgifter kring vem den kinesiska kunden är. Inte heller vilken dag i veckan pengarna väntas in eller när lönerna kan betalas.

– Vi vet inget mer än att en order har tecknats, säger Håkan Skött, IF Metalls klubbordförande på Saab.

Fackets arbete med att hjälpa de kollektivanslutna att kräva Saab på sina försenade löner rullar vidare.

– Vi kommer att fortsätta med den processen tills vi med säkerhet vet att det är klart, säger Skött.

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.