Ekonomi

Kinesiska Ikeabesökare tar gärna en tupplur

Tusentals kinesiska Ikeabesökare tar varje dag en tupplur i någon av varuhusets sängar och soffor, eller dricker lite te ur en medhavd termos på vardagsrumsavdelningen. Ledningen blundar för beteendet då de inte vill förolämpa framtida kunder.

Köpmönster och kundkultur skiljer sig mellan olika länder och i Kina har Ikea stött på ett nytt beteende. Många av varuhusets besökare passar på att ta en tupplur i någon av sängarna eller att ha picknick med medhavda mackor och en termos i ett av de uppbyggda vardagsrummen. Det skriver den franska tidningen Le Figaro.

Personalen tvingas hela tiden väcka personer som somnat i sängarna och många får arbeta övertid för att hinna byta lakan varje kväll. Men företagsledningen tycker inte att detta är ett problem.

– Vi välkomnar alla som vill komma till våra butiker. Alla våra besökare är potentiella kunder, säger Linda Xu, informatör för den svenska gruppen i Kina till South China Morning Post, enligt le Figaro.
Sedan Ikea etablerade sig i Kina för 15 år sedan har landet blivit en av deras viktigaste marknader. Nästan 15 miljoner människor besökte de 11 varuhusen i Kina förra året och flera nya butiker ska öppnas de kommande åren bland annat i Shanghai , Peking  och Chongqing.