Klagomålen ökar mot nätdejtningsföretagen

Isabella Frank betalade för en dejtingssida på nätet, men när hon ville gå ur visade det sig vara lättare sagt än gjort.

Foto: Magnus Hallgren Isabella Frank betalade för en dejtingssida på nätet, men när hon ville gå ur visade det sig vara lättare sagt än gjort.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

En bransch med stigande vinster

Uppemot 20 av företagen hade mer än 100 000 registrerade medlemmar 2009. En kraftigt ökad omsättning för nätdejtningsföretagen har skett från 2008 till 2010:

Mötesplatsen i Norden AB
Omsättning 2009: 56,4 miljoner kronor och vinst 8,5 miljoner. Ökade på ett år till 74,6 miljoner med en vinst på drygt 10 miljoner kronor 2010.

First Date International AB
Omsättning 2008/2009: 3,0 miljoner kronor, sjudubblades på ett år till 22,2 miljoner 2009/2010.

E-Kontakt
Ägs av Intodate International AB, hela koncernen omsatte 61,9 miljoner kronor 2011 med en vinst på drygt tio miljoner. Omsättningen har minskat i förhållande till 2010 då den var drygt 70 miljoner, men man har ändå en ökad vinst 2011.

Match.com Nordic AB
Registrerades i Sverige 2011 och äger även bland annat Meetic, har ännu inte lämnat in siffror.

Be 2
Baserat i Tyskland, inga siffror för Sverige.

E-darling
Inga svenska siffror.

Hela nätdejtningsbranschen omsatte drygt 240 miljoner kronor i Sverige 2010, en ökning med 4 procent enligt Online-dating. DN

Sidorna som lockar flest

De nordiska sidorna med mest trafik:

Match.com (Sverige) 573 000 unika besökare per månad.

Dating.dk (Danmark) 309 000 unika besökare per månad.

Meetic.se (Sverige) 241 000 unika besökare per månad.

dkbn.dk (Danmark) 235 000 unika besökare per månad.

E-kontakt.se (Sverige) 164 000 unika besökare per månad.

Källa: Det amerikans­ka statistikföretaget ComScore.

Utdrag ur Firstdate:s avtal: Notera att vi har en uppsägningstid på 30 dagar för guldmedlemskap. Du betalar för pågående abonnemangstid plus 30 dagar. DN

Anmälningarna mot nätdejtningsbranschen har ökat mer än 400 procent på tre år hos Konsumentverket. Företagens priser och avtal är oklara och abonnemangen förlängs automatiskt.

Anmälningarna mot nätdejtningsbranschen har ökat mer än 400 procent på tre år hos Konsumentverket. Företagens priser och avtal är oklara och abonnemangen förlängs automatiskt.

Under 2010 omsatte de 100 största sidorna 240 miljoner kronor bara i Sverige. Antalet klagomål mot sidorna som inkommit till Konsumentverket har ökat från 16 till 90 fall på tre år. Det gäller ofta svåröverskådliga priser och långa avtal som döljer abonnemang där den tjänst som först var gratis plötsligt kostar flera tusen kronor.

Isabella Frank har flera i sin närhet som hittat sin partner via nätdejtningssidor och fick ofta höra att hon borde testa.

Annons:

– Först var jag inne på Match, men där var villkoren otydliga och på sättet de skrev lät det som om det var gratis, man kände sig lite lurad, säger hon.

Isabella hittade sedan en sida hon tyckte var tydligare och provade att vara gratismedlem. Efter ett tag tog hon ett tremånadersabonnemang som hon betalade månadsvis.

– De jag fick kontakt med verkade vara normala och det var kul att prova, men jag tror inte att det är något för mig. Jag försökte avsluta abonnemanget innan kvartalet var över, men det gick inte, vilket var lite konstigt, funderar Isabella.

Hon berättar att hon inte fått någon information om ångerrätt, något bolagen är skyldiga att ge. En bekräftelse i ett popup-fönster direkt efter betalningen sa att hon måste avbeställa tjänsten inom en viss tid om hon inte ville att abonnemanget automatiskt skulle löpa tre månader till.

När man registrerar sig på dejtningssidan anger man ofta sitt kontokortsnummer och en avgift dras sedan från kortet varje månad eller per period, som ett abonnemang. Vad det egentligen kostar är det i många fall väldigt svårt att veta.

– Många har hört av sig och känt sig lurade, det är svårt att hitta rätt prisuppgift. Jag har granskat ett antal av dejtningsföretagen och skrivit till några av dem, bland annat Firstdate, som har 90 dagars uppsägningstid, och bett att få titta på deras villkor, säger Camilla Pellås på Konsumentverket.

Hon berättar att flera konsumenter haft svårt att nå företagen, trots att några av dem kräver att abonnemangen ska avslutas via telefon.

– Man måste lusläsa avtalsvillkoren, som i de här fallen ofta finns på flera ställen, och alltid tänka två gånger innan man lämnar ut sin kontokortsinformation, säger Camilla Pellås.

Även Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har fått in ett antal fall rörande dejtningssidornas prisinformation och oklarheter kring förlängning av abonnemang.

Det senaste avgjorda fallet var en man som tecknat ett halvårsabonnemang med nätdejtningsfirman Match. Efter att tiden löpt ut drogs avgiften för ytterligare en sexmånadersperiod direkt från hans konto utan att han förlängt avtalet. Han sa upp tjänsten och ville ha pengarna tillbaka. I november 2010 anmälde han företaget till ARN och fick rätt. I sitt utlåtande angav ARN att avtalet gällde för sex månader och att den automatiska förlängningen var oskälig.

2011–2012 hade ARN fem ärenden mot Match, två mot Be 2, en mot E-darling och en mot Firstdate.

DN har försökt nå ansvarig på Match.com Nordic AB men hon har valt att inte kommentera.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

alliansen500
Foto:TT

 DN/Ipsos. Alliansen väntar fortfarande på ett lyft – trots dramatiska utspel. 48  10 tweets  38 rekommendationer  0 rekommendationer

partier144

Så tycker partierna i dina hjärtefrågor

 Testa dig i DN:s valfrågekoll. Betygen, flyktingmottagandet, jobben. Vad tycker du?

Annons:

 Ovanlig olyckshändelse. Kocken förberedde en ormsoppa. Då högg ormhuvudet till. 193  11 tweets  176 rekommendationer  6 rekommendationer

KobraPuff
Foto:TT
Annons:
Jimmie Åkesson skyller ifrån sig

 Åkesson grillades. Riksdagens utredningstjänst säker på sin sak. 1697  74 tweets  1620 rekommendationer  3 rekommendationer

 Frågades ut i SVT. ”Kan inte ta ansvar för Regeringskansliet.” 5  2 tweets  1 rekommendationer  2 rekommendationer

 105 olika förslag. SD-löften för 63 miljarder. 84  2 tweets  82 rekommendationer  0 rekommendationer

 Testa dina kunskaper. Vad vet du om Sverigedemokraterna? 26  0 tweets  26 rekommendationer  0 rekommendationer

 Sundells siffror. Att SD oftast röstar som M är känt – men i vissa frågor är de mer benägna att stödja S.

sundelliten
Foto:Göteborgs universitet
Valfragor500
Collage:TT

 Vad tycker du? Testa! DN Valfrågekollen jämför partierna i viktiga frågor.

 Partiernas åsikter område för område. Detta är Valfrågekollen. 5  5 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: