Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

”Klart det handlar om censur”

Den som säljer till exempel skräckfilm eller erotisk litteratur på nätet riskerar att bli stoppad av svenska banker och betaltjänster. I dag finns det inga regler som hindrar bankerna från att sålla bort företagare de anser opassande.

Försäljare av till exempel böcker och filmer tvingas lägga ner sin verksamhet när deras betaltjänster på nätet spärras av banker och kreditkortsföretag. Ett exempel är Ronald Hånell, uppger P 4 Kristianstad. Han tvingas avveckla sitt företag Skräckfilmsbutiken.se. Sedan han spärrats av ett tiotal banker kan han inte längre ta betalt av sina kunder.

– Det är klart att det handlar om censur. Om man går in och styr vad en butik får ha för utbud så är det censur, säger han till radiokanalen.

Bankerna använder sig av en internationell etisk policy som i första hand innebär att de inte tillåter olagliga verksamheter som kunder, till exempel barnporr eller penningtvätt. Men bankerna och betaltjänsterna går ett steg längre och har även en regel som innebär att man förbjuder verksamhet som man anser är ”stötande beteende”, trots att det handlar om lagliga produkter.

Vad som är omoraliskt avgör bankerna och betaltjänsterna själva. Finansinspektionen, som har i uppgift att övervaka finansföretagen, har ingen möjlighet att tvinga bankerna att acceptera en kund.

– I dag finns det inget krav att bankerna ska tillhandahålla betaltjänster till alla. Men Finansinspektionen rekommenderar att bankerna tillhandahåller betaltjänster till alla företag om det inte finns mycket starka skäl emot, säger Johan Terfelt till DN. Han är Finansinspektionens enhetschef för betaltjänster.

Det finns regler som tvingar bankerna att tillhandahålla konton åt privatpersoner, men när det gäller företags betaltjänster saknas en motsvarighet.

– Det har då och då anförts skäl för att införa en skyldighet att acceptera kunder, men det har inte kommit så långt, säger Johan Terfelt.

Har behovet av sådana regler växt, med tanke på hur viktig näthandeln är i dag?

– Ja, det kan man nog säga.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.