Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

Knepen kostar oss miljarder

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Ett antal läkemedelsbolag använder sig av minst sex metoder för att sätta priskonkurrensen ur spel. DN:s granskning pekar på ett samarbete mellan bolagen när det gäller prissättningen. Ett samarbete som kostat staten och kunderna minst tre miljarder kronor extra.

Ett antal läkemedelsbolag använder sig av minst sex metoder för att sätta priskonkurrensen ur spel. DN:s granskning pekar på ett samarbete mellan bolagen när det gäller prissättningen. Ett samarbete som kostat staten och kunderna minst tre miljarder kronor extra.

På måndagen kunde DN berätta hur ett tiotal läkemedelsbolag gång på gång chockhöjer sina priser efter att månaden innan ha sänkt dem kraftigt. Allt för att lura Apoteket och prissättningsmyndigheten TLV. Men fusket är betydligt mer omfattande. DN:s granskning visar att prisfusket med chockhöjda priser kostat staten och kunderna minst tre miljarder kronor extra på sex år.

DN:s genomgång visar dessutom på minst ytterligare fem metoder där läkemedelsbolagen fuskar för att undvika konkurrens. Bolagen turas till exempel om att hålla uppe det så kallade pristaket och i olika omgångar chockhöjer det lägsta priset exakt samtidigt.

Annons:

Dessutom turas de om att lägga lägsta prisanbudet trots att de ofta inte kan leverera läkemedlet hela månaden, vilket gör att ett betydligt dyrare varumärke säljs hos konkurrenten. Metoderna visar att de olika bo­-lagen hjälps åt. Enligt Biophausia handlar det inte om prissamar­bete.

– Att vi skulle syssla med samordning med våra konkurrenter är helt uteslutet, säger Johan Frödin.

Anders Ljungbeck är Sverige-vd för tyska läkemedelsjätten Merckles dotterbolag Ratiopharm. Han beskriver upplägget.

– Är man fem stycken konkurrenter så kan man inte ha 25 till 30 procents marknadsandel var. Alla vill ha en bit av kakan. Då ser man till att man får ett par månader per år då man kan sälja fullt ut. Och för att inte ta död på marknaden måste man sedan låta de andra få en del också. Ett sätt att visa att nu har jag fått min del, det är att gå upp i pris ordentligt, säger han.

Detta är dock inget prissam­arbete, enligt Anders Ljungbeck.

– Det finns absolut inga överenskommelser, säger han.

Hans Wahlén är vd för Sveriges största grossist och distributör av läkemedel, Tamro.
För sex år sedan var han vd på läkemedelsföretaget Pharmacia, som via ett dotterbolag tillverkade generikaläkemedel. Han berättar att han då fick erbjudanden om prissamarbete från branschkolleger.

– Det har hänt att någon kommit med ett dumt förslag någon gång som jag avvisat. Det finns ingen bransch som ärligt kan säga att det inte finns några övertramp. Den som påstår det vill jag säga ljuger, säger Hans Wahlén.

Men detta stämmer inte enligt det svenska läkemedelsbolaget Abcurs vd Robert Tollerud.

– Jag har aldrig hört talas om prissamarbete. Det skulle ingen våga, säger han.

För två år sedan slutade Ola Levin på det nordiska läkemedels­företaget Nycomed där han bland annat var vd. Nycomed sålde under den tiden flera storsäljande läkemedelskopior, så kallade generika.

Enligt Ola Levin hjälptes läkemedelsbolaget åt med att hålla uppe priserna. Men han vill inte kalla det prissamarbete.

– Det kunde vara så att man ser hur konkurrenterna agerar och så kanske man drar upp
priserna och börjar om på halva vägen, säger Ola Levin som trots detta anser att marginalerna på generika över tid blivit mycket låga.

Kommentarer (41)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

Tagstatation-budapest-flyktingar-1000
Foto:Roger Turesson

 ”Jag känner smaken av död.” Desperationen ökar bland flyktingarna. 93  28 tweets  64 rekommendationer  1 rekommendationer

Minecraft-Notch-1000
Foto:TT, DN

 ”Notch” om berömmelsens baksida. ”Har aldrig känt mig mer isolerad.” 14  6 tweets  8 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
protester
Foto:AP/Reuters

 Bildspecial. Målet var att ockupera torget under två dagar.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: