Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

KO kritisk mot whiskyälg

Seriefiguren Hälge har hamnat i onåd. I alla fall den variant av figuren som finns på whiskyflaskor på Systembolaget.

Enligt konsumentombudsmannen (KO) strider flaskornas etiketter mot alkohollagen, skriver GT.

”En etikett, på vilken det står Hälge och som återger den tecknade älgen Hälge, är enligt Konsumentverkets uppfattning, marknadsföring som riktar sig särskilt till barn och ungdomar”, skriver KO i en anmärkning.

KO anser att bolaget som marknadsför whiskyn nu måste vidta åtgärder. Det bolaget hänvisar till Egmont Publishing som ger ut serietidningen.

Jonas Lidheimer vid Egmont säger att seriens skapare Lars Mortimer är en av upphovspersonerna bakom whiskyn.

– Mortimer var väldigt noga med hur etiketterna var layoutade på de här produkterna – så att de skulle signalera att produkten är för vuxna, säger han till tidningen.

– Och även om vi har en del yngre läsare så är ju medelläsaren av Hälge faktiskt 43 år gammal.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.