Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Kodak nära konkurs

Eastman Kodak Co. är nära konkurs uppger Wall Street Journal. Företaget som en gång var ett av USA:s mest lönsamma planerar nu för att sälja sina patent säger en källa till tidningen.

Kodak har under sin 131-årig historia tagit fram tusentals produkter inom kamera- och filmteknik och det var också Kodak som 1975 uppfann den digitala fototekniken, något som företaget aldrig klarade av att omvandla till lönsamma produkter, skriver Wall Street Journal.

Med tiden lämnade man den allt mera vikande marknaden för vanlig film till analoga kameror och satsade istället på produkter inom kemikalieindustrin som rengöringsmedel och testapparater för den medicinska industrin. Under de senaste åren har Kodak satsat på skrivare under den nye direktören Antonio Perez som kom från Hewlett Packard. Företaget är i dag världens femte största när det gäller dessa produkter.

Wall Street Journal konstaterar att Kodak har förlorat pengar varje år utom ett sedan Perez tog över 2005. Enligt uppgifter till tidningen har Kodak försökt att få fram mera pengar i väntan på att man kan börja sälja sina tusentals patent. Men hittills har ingen velat satsa dem.

I dag har företaget 19.000 anställda och ett stort antal pensionärer som kostar Kodak omkring en miljard kronor årligen. Men den tid då Kodak i det närmaste hade monopol på marknaden för film är sedan länge över:

– Då hade vi bilden av oss att vi kunde göra allt, att vi vara omöjliga att besegra, säger Robert Shanebrook, 64 år, som anställdes av Kodak 1967 till tidningen.

Flera anställda jämför Kodak med hur vi ser på Google eller Apple i dag.

När Kodaks grundare George Eastman tog sitt liv vid 77 års ålder efterlämnade han ett kort brev: "Till mina vänner, mitt arbete är färdigt. Varför vänta?"

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.