Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Konkurrens tvingar fram bättre villkor

Det har blivit lättare att jämföra bankernas priser.
Det har blivit lättare att jämföra bankernas priser.

Uppstickarbankerna och att det blivit lättare att jämföra priser på banktjänster har gjort att många bankkunder fått bättre villkor. Annars skulle troligen ännu fler ha bytt bank.

Nio procent av de tillfrågade i vår undersökning säger att de har bytt bank och det är fler än för fem år sedan. Det visar att de svenska bankkunderna är på hugget och använder sig av möjligheterna att jämföra priser och villkor.

Men att byta bank är inget självändamål, det viktiga är att kunden får bra villkor och känner sig nöjd. Många av dem som bytt kommenterar det med att de var missnöjda och har fått bättre villkor. Samtidigt säger majoriteten av dem som hållit fast vid sin bank just att de är nöjda.

Att de är tillfreds med banken kan mycket väl bero på att det blivit lättare att få rabatt på olika tjänster och att det blivit enklare att jämföra och förhandla om bolåneräntorna. Flera av storbankerna har till exempel rabattsystem för avgiften för betaltjänsterna och därför slipper många kunder betala.

Det har också blivit lättare att jämföra bankernas priser. Nu för tiden publicerar de prislistor på sina hemsidor och på konsumenternas.se går det enkelt att få fram en sammanställning där man kan jämföra de olika bankernas priser.

Sedan den 1 juni 2015 måste bankerna, förutom listräntorna, även ange vilken genomsnittlig bolåneränta deras kunder lyckats förhandla fram. Det gör det lättare för den enskilda kunden att se hur generös eller snål den egna banken är och argumentera för bättre villkor.

Konkurrensen från de mindre bankerna har sannolikt också haft betydelse genom att det finns fler banker att välja på.

Att byta bank är inget självändamål, det viktiga är att kunden får bra villkor och känner sig nöjd.

Uppstickarbankerna som startade i slutet av 1990-talet har utvecklat sina tjänster. Från att ha varit nischade och främst erbjudit sparkonton har de utvecklats till att ha i stort sett alla tjänster som en privatperson behöver.

Många har också skaffat sig en bank vid sidan om där de har sina sparpengar för att få ränta. Tidigare, när räntorna var högre, skilde det ganska mycket mellan storbankernas och de mindre bankernas sparräntor.

Nu när vi har minusränta är skillnaden mindre. I dag går det som mest att få 0,9 procent i ränta på ett konto med insättningsgaranti. Det är ungefär 50 kronor i månaden efter skatt för den som har 100 000 kronor på kontot.

De låga räntorna kan mycket väl ha bidragit till att fler stannar hos sin storbank trots att de inte är riktigt nöjda. När förtjänsten blir så pass liten räknat i kronor är det lättare att tycka att det inte är värt besväret.

Däremot är det nog färre än tidigare som drar sig för att byta för att de tror att det är krångligt. Det har publicerats många artiklar under åren, inte minst här i DN, om hur enkelt det faktisk är att byta bank.

Allt det här sammantaget gör att jag tror att vi kommer att få se fler bankbyten framöver. Inte minst när räntorna går upp och det blir större skillnad på sparkontona igen.

Att fler byter bank, eller åtminstone sätter press på den bank de har, är väldigt viktigt. För det är bara då vi bankkunder kan få bättre villkor. Det visar inte minst utvecklingen de senaste decennierna.

Foto:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.