Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Kraven hopar sig efter Gotlandsbåtens fiasko

Foto: Karl Melander

Gotlandsbåtens planer på en färjelinje mellan Västervik och Visby i år strandade. Nu kämpar bolaget med krav från resenärer, myndigheter, hamnbolag och anställda. Investerare som Abbas Björn Ulvaeus och hotellkungen Petter Stordalen riskerar att förlora sina pengar.

Hytter för husdjur, vip-rum för familjer och möjligheter att ta med husvagn. Planerna var stora hos bolaget Gotlandsbåten med den nya färjelinjen mellan Västervik och Visby.

Men de drygt 40.000 resenärer som bokade, tvingades raskt ändra resplanerna när båten inte kom till svenska vatten i tid och de planerade turerna ställdes in.

Färjan, som ska ha namnet m/v ”Västervik”, låg på ett grekiskt varv. Från början var tanken att den skulle vara i trafik från den 16 juni till den 17 augusti, men snart stod det klart att den inte skulle bli klar i tid.

Den 1 juni tvingades bolaget meddela att starten flyttades fram till den 27 juni. Några veckor senare tvingas ledningen ge upp. Det blev inga turer till Visby 2014.

Förklaringarna till förseningarna har varit många. Ett oväntat tillslag från grekiska kustbevakningen, ett kraftigt oväder över Balkan, värmebölja som stoppade arbetet på båten och ett stabilitetstest som inte har kunnat genomföras, nämns på företagets hemsida.

– Vi har haft extremt mycket emot oss, konstaterar Julia Bendelin, marknadschef på Gotlandsbåten.

Efter det första stoppet lovade bolaget att stå för mellanskillnaden för kundernas ombokning – något de tvingades backa ifrån.

På hemsidan konstaterades den 25 juni att ”Vi är ett nystartat lågkostnadsbolag och har helt enkelt inte de resurser som krävs, varken finansiellt eller personalmässigt. Vi har inget fartyg i dag, därför har vi inga intäkter.”

Konsumentverket har synat turerna och i ett tillsynsbrev anser de att kunderna ska kunna välja mellan en ombokning eller återbetalning men Gotlandsbåten erbjöd bara återbetalning.

Bolaget uppger att det inte är helt klart vad som gäller i samband med båttrafik och har kopplat in en jurist som ska ha svarat myndigheten senast den 13 augusti. I svallvågorna efter stoppet följde också ekonomiska krav från flera håll.

I dagarna ska alla kunder som bokat ha fått sina pengar tillbaka, enligt bolaget. Men det finns fler poster som ska täckas. Hamnarna i Västervik och Visby vill ha betalt.

I Visby har summan inte fastställts än, men enligt region Gotland handlar det om sexsiffriga belopp. En summa som marknadschefen på Gotlandsbåten, Julia Bendelin, inte säger sig känna igen.

I Västervik drivs hamnen av det privata bolaget Västerviks Logistik & Industri. Vd Carl-Johan Carlstedt vill inte uppge vilka summor det handlar om, men säger att det pågår förhandlingar ”i positiv anda”.

Till det kan läggas att ett drygt 50-tal anställda som skulle ha skött servicen på båten ska ha löner.

– Våra medlemmar kan inte bli uppsagda eftersom de går på säsongsanställning, säger Mikael Lindmark, ombudsman på fackförbundet Seko Sjöfolk.

– Vi kommer att klara lönerna, förklarar Julia Bendelin.

Flera av de anställda har dock under de senaste veckorna känt sig pressade att tacka ja till ett erbjudande om 2.000 kronor i veckan om de säger upp sig i förtid, enligt helagotland.se.

Bolaget tvingades tidigare i år att ta in nya pengar och ägare. Bland de ursprungliga ägarna fanns den gotländske entreprenören Pigge Werkelin och lokala investerare från Gotland och Västervik.

Efter nyemissionen finns det 181 ägare och aktiekapitalet ska vara cirka 22 miljoner kronor. Kända personer som Abba-medlemmen Björn Ulvaeus, succéförfattaren Jonas Jonasson och den norska hotellentreprenören Petter Stordalen ska via bolag ha satsat pengar i färjeplanerna, enligt Julia Bendelin.

Den planerade färjelinjen har också kostat pengar för skattebetalarna i Västervik. Kommunen har investerat 6,1 miljoner kronor i förbättringar i hamnen. Till det ska läggas satsningar på marknadsföring på 1 miljon kronor per år under tre år.

Enligt kommunen är det cirka 500 000 kronor av investeringarna i hamnen som är en följd av Gotlandsbåtens planer. Det handlar exempelvis om skyltar och väglinjer för att leda passagerarna rätt. Resten är investeringar som har tidigarelagts, bland annat nya strålkastare i hamnen.

Kommunstyrelsens ordförande, moderaten Harald Hjalmarsson, räknar med att arbetet ska komma till nytta nästa år och att färjan trots sommarens problem ska vara i trafik då.

– Bolaget säger att det ska fullfölja sina planer och nu ser vi fram emot det. Nu vet vi att det finns en efterfrågan. Det visste vi inte innan, säger han.

Tongångarna från bolaget är desamma.

– Det är klart att vi ska vara i gång 2015. Affärsidén och konceptet är så pass starkt och vi har bevisat att vi har en plats på marknaden så vi ger inte upp på något vis, säger Julia Bendelin.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.