Reklam & Medier

Krönika: Åter dags att hantera Eniros skräputlämning

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Vad som göms i snö kommer upp i tö. Även det mest otympliga skräp. I mitt sammanhang handlar det om telefonkatalogen från Eniro.

Vad som göms i snö kommer upp i tö. Även det mest otympliga skräp. I mitt sammanhang handlar det om telefonkatalogen från Eniro.

När den kom i januari någon gång följdes den av ett snöfall som befriade mig från åtgärder.

Men nu är det dags att återigen behöva hantera Eniros envisa skräputlämning. Jag vill inte ha fem kilo papper med information som redan finns tillgänglig på nätet! Jag har aldrig fått frågan om jag vill ha katalogerna, och det finns inget alternativ för att slippa.

Annons:

Det är en skandal att det har blivit mitt ansvar att hantera Eniros försäljningbluff. För det är faktiskt vad det handlar om. Eniro säljer annonsplatser till företag med argumentet att den levereras till hela svenska folket. Total penetration.

Jag har aldrig hört argumentet att det är för att alla svenskar sätter sig att bläddra i katalogen. För det gör vi ju inte dagarna i ända direkt. Och varför skulle vi göra det när det finns tillgång till internet, med en nästan lika hög penetration och betydligt lättåtkomligare information?

Att företag fortfarande betalar för att synas i pappersutgåvan, vilket är en stor affär för Eniro, beror nog mest på slentrian. Man har betalat samma faktura i så många år att man glömt ifrågasätta den. Förhoppningsvis vaknar de till liv snart och befriar mig från ansvaret att i hemmet hantera konsekvensen av deras avtal.

Vid sidan av detta har Eniro dessutom mage att överdebitera för att man använder sig av deras telefonservice. Att behöva betala 20 kronor (vilket är mitt snitt) för att få gratis information om jag inte råkar ha tillgång till nätet bygger inte direkt en positiv attityd till Eniro. Vore jag företag skulle jag akta mig för att visa mig under deras varumärke.

För konsekvenserna av att jag som konsument blivit en ofrivillig papperscentral, och samtidigt får betala hutlöst för telefoninformation, är att jag numera enbart letar information på www.hitta.se. Konsumentmakt, kallas det.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

chattpuff
Foto:Nicklas Thegerström

 DN rapporterar live om ubåtsjakten. ”Berättar öppet om mycket.” 14  9 tweets  5 rekommendationer  0 rekommendationer

 Detta har hänt: Ubåtsjakten i skärgården – dag för dag. 127  27 tweets  100 rekommendationer  0 rekommendationer

 Litar på tips från allmänheten. Försvaret har inga egna bra observationer av misstänkta ubåten. 192  13 tweets  179 rekommendationer  0 rekommendationer

forsvaret_144102
Foto:Sören Andersson

 Se bilder från DN:s fotografer. På plats i Stockholms skärgård. 219  77 tweets  142 rekommendationer  0 rekommendationer

 Misstänks för vållande till annans död. M-politiker i Stockholmsområdet. 18  11 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

HelgeFossmoKnutby500
Foto: Passregistret/TT, Jonas Ekströmer/TT,

 Örebro tingsrätt: Knutbypastorn får sitt livstidsstraff tidsbestämt. 9  3 tweets  6 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Birgitta-144
Foto:Anette Nantell

 Lilla teknikskolan. Birgitta Jonsson, 79, chattade med läsarna om den digitala vardagen och internet.

 Birgitta: ”Fasan är att hamna på ett boende utan internet”. 523  11 tweets  512 rekommendationer  0 rekommendationer

 Spara. Så slipper du försvunna bilder och mycket sorg och tårar.

UbatarFilm500

 Ubåtar på vita duken. Fem filmer som går under ytan på mänskligheten.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: