Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
Reklam & Medier

Krönika: Åter dags att hantera Eniros skräputlämning

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Vad som göms i snö kommer upp i tö. Även det mest otympliga skräp. I mitt sammanhang handlar det om telefonkatalogen från Eniro.

Vad som göms i snö kommer upp i tö. Även det mest otympliga skräp. I mitt sammanhang handlar det om telefonkatalogen från Eniro.

När den kom i januari någon gång följdes den av ett snöfall som befriade mig från åtgärder.

Men nu är det dags att återigen behöva hantera Eniros envisa skräputlämning. Jag vill inte ha fem kilo papper med information som redan finns tillgänglig på nätet! Jag har aldrig fått frågan om jag vill ha katalogerna, och det finns inget alternativ för att slippa.

Annons:

Det är en skandal att det har blivit mitt ansvar att hantera Eniros försäljningbluff. För det är faktiskt vad det handlar om. Eniro säljer annonsplatser till företag med argumentet att den levereras till hela svenska folket. Total penetration.

Jag har aldrig hört argumentet att det är för att alla svenskar sätter sig att bläddra i katalogen. För det gör vi ju inte dagarna i ända direkt. Och varför skulle vi göra det när det finns tillgång till internet, med en nästan lika hög penetration och betydligt lättåtkomligare information?

Att företag fortfarande betalar för att synas i pappersutgåvan, vilket är en stor affär för Eniro, beror nog mest på slentrian. Man har betalat samma faktura i så många år att man glömt ifrågasätta den. Förhoppningsvis vaknar de till liv snart och befriar mig från ansvaret att i hemmet hantera konsekvensen av deras avtal.

Vid sidan av detta har Eniro dessutom mage att överdebitera för att man använder sig av deras telefonservice. Att behöva betala 20 kronor (vilket är mitt snitt) för att få gratis information om jag inte råkar ha tillgång till nätet bygger inte direkt en positiv attityd till Eniro. Vore jag företag skulle jag akta mig för att visa mig under deras varumärke.

För konsekvenserna av att jag som konsument blivit en ofrivillig papperscentral, och samtidigt får betala hutlöst för telefoninformation, är att jag numera enbart letar information på www.hitta.se. Konsumentmakt, kallas det.

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

kinberg-batra-1000
Foto:TT

 Vill inte samarbeta med S. Partiledaren Anna Kinberg Batra säger nej. 33  16 tweets  17 rekommendationer  0 rekommendationer

Obam-berg-288
Foto:AP

 Mount McKinley finns inte längre. Nytt namn. 289  7 tweets  281 rekommendationer  1 rekommendationer

 Kunder klagar. Mystiska mejl får inspektionen att inleda tillsyn av företaget. 3  3 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

Zettle
Foto:TT
Annons:
granskar-banner
WEBB_PUFF_1000
Illustration:Stefan Rothmaier

 Du övervakas även när du sover. Uppgifterna lagras i ett halvår.

DN:s Linus Larsson svarade på läsarnas frågor om granskningen.  Läs chatten.

linus_288
polis_488
Foto:TT

 Polisen spanar på tusentals via mobiler. Får skarp kritik av Advokatsamfundet. 39  19 tweets  19 rekommendationer  1 rekommendationer

 DN:s Ewa Stenberg: Pendeln har svängt mot mer avlyssning. 11  6 tweets  4 rekommendationer  1 rekommendationer

 ”Efterfrågan har varit oerhört stor.” Första upplagan av David Lagercrantz ”Det som inte dödar oss”. 1  1 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

millennium-288
Foto:Nordstedts
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: