Reklam & Medier

Krönika: Åter dags att hantera Eniros skräputlämning

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Vad som göms i snö kommer upp i tö. Även det mest otympliga skräp. I mitt sammanhang handlar det om telefonkatalogen från Eniro.

Vad som göms i snö kommer upp i tö. Även det mest otympliga skräp. I mitt sammanhang handlar det om telefonkatalogen från Eniro.

När den kom i januari någon gång följdes den av ett snöfall som befriade mig från åtgärder.

Men nu är det dags att återigen behöva hantera Eniros envisa skräputlämning. Jag vill inte ha fem kilo papper med information som redan finns tillgänglig på nätet! Jag har aldrig fått frågan om jag vill ha katalogerna, och det finns inget alternativ för att slippa.

Annons:

Det är en skandal att det har blivit mitt ansvar att hantera Eniros försäljningbluff. För det är faktiskt vad det handlar om. Eniro säljer annonsplatser till företag med argumentet att den levereras till hela svenska folket. Total penetration.

Jag har aldrig hört argumentet att det är för att alla svenskar sätter sig att bläddra i katalogen. För det gör vi ju inte dagarna i ända direkt. Och varför skulle vi göra det när det finns tillgång till internet, med en nästan lika hög penetration och betydligt lättåtkomligare information?

Att företag fortfarande betalar för att synas i pappersutgåvan, vilket är en stor affär för Eniro, beror nog mest på slentrian. Man har betalat samma faktura i så många år att man glömt ifrågasätta den. Förhoppningsvis vaknar de till liv snart och befriar mig från ansvaret att i hemmet hantera konsekvensen av deras avtal.

Vid sidan av detta har Eniro dessutom mage att överdebitera för att man använder sig av deras telefonservice. Att behöva betala 20 kronor (vilket är mitt snitt) för att få gratis information om jag inte råkar ha tillgång till nätet bygger inte direkt en positiv attityd till Eniro. Vore jag företag skulle jag akta mig för att visa mig under deras varumärke.

För konsekvenserna av att jag som konsument blivit en ofrivillig papperscentral, och samtidigt får betala hutlöst för telefoninformation, är att jag numera enbart letar information på www.hitta.se. Konsumentmakt, kallas det.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

DN_AM_Natmobbing_005
Foto:Alexander Mahmoud Rebecca Lindh blev smutskastad på sin blogg.

 Ny undersökning: Trakasserier via mobiltelefon och internet vanligare.

 17-åriga Rebecca Lindh drabbades. Påhoppen blev vardagsmat.

sjukhus_144102
Foto:TT

 Från akuten i Borås. Mannen skickades hem enbart klädd i pyjamas och tofflor, och utan nycklar.

Annons:

Popgruppen och dess musik togs inte emot välvilligt för 50 år sedan.  Tidningen kallsinnig.

jaggerpuff
Foto:Folke Hellberg
Annons:
florida_144102
Foto:AP

 Olycka i Florida. En man dog när han träffades av ett litet sportflygplan som kraschlandade.

regnetny
Foto:TT och John Linus/Läsarbild

 Finlandsfärja slet sig. Oväder på flera håll – blixtnedslag på Arlanda. 125  5 tweets  120 rekommendationer  0 rekommendationer

 Träd föll i centrala Stockholm. Bilder från kaoset på Nytorget.

 Södra länken stängdes av. Trafikproblem på många platser.

 Missade att stänga taket. AIK–Falkenberg inställd när fotbollsplanen förstördes av regnet. 14  0 tweets  13 rekommendationer  1 rekommendationer

DSC_6008
Foto:Jonas Eriksson

 Regnar det? Här är Netflix 50 bästa filmer enligt DN:s filmredaktör. 613  88 tweets  508 rekommendationer  17 rekommendationer

 Hur blir vädret hos dig? Se din lokala prognos hos Weatherpal.

Med ett högtryck parkerat i Norden hopar sig regn och åska över Italien.  DN:s Peter Loewe i Rom. 76  4 tweets  70 rekommendationer  2 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: