Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Kvinnor betalar högre ränta

Jeanette Sheward och sonen Leon.
Jeanette Sheward och sonen Leon. Foto: Hannes Holmström

13 procent. Så mycket mer betalar kvinnor i ränta på konsumtionslån jämfört med män. En möjlig orsak är inkomstskillnader mellan könen. ”Det kan även vara så att bankerna behandlar kvinnor annorlunda”, säger Anna Dreber Almenberg, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

Det blir allt vanligare att svenskar tar lån utan säkerhet, så kallade konsumtionslån. Samtidigt visar statistik från låneförmedlingsföretaget Advisa att kvinnor i genomsnitt har 13 procent högre ränta, trots att lånebeloppen ofta är mindre. Totalt sett uppskattar företaget att kvinnor varje år betalar cirka 1,4 miljarder kronor mer i ränta än män.

– Det verkar som att den lånedrivna konsumtionshetsen är en fälla som drabbar kvinnor mer än män. Kvinnor har inte bara lägre löner, en större del av deras disponibla inkomst går också åt till att betala tillbaka lån, säger Philip Berman, marknadschef på Advisa.

Skillnaden är störst i Gävleborgs län, där kvinnor i genomsnitt betalar 19 procent högre ränta än män. Minst är skillnaden i Blekinge län, där motsvarande siffra är 5 procent.
Män och kvinnor lånar pengar till ungefär till samma saker – kläder, elektronik, resor och renovering. Däremot har kvinnor oftare kreditkortsskulder och avbetalningsköp, vilket ger lån med ganska hög effektiv ränta.

Mats Hammarstedt, som är professor i nationalekonomi vid Linnéuniversitetet, tror att just lånetyp kan vara en tänkbar förklaring till ränteskillnaderna. En annan möjlig orsak är inkomstskillnader mellan könen. 

– Vi vet att kvinnor i genomsnitt har lägre inkomst, då kanske bankerna bedömer att de har sämre återbetalningsförmåga vilket leder till högre ränta, säger han.

Anna Dreber Almenberg, som forskar i könsskillnader vid Handelshögskolan i Stockholm, håller med om att inkomst och lånetyp kan förklara de ojämlika räntorna. Men det kan också vara så att kvinnor har sämre kunskap om hur den finansiella marknaden fungerar.

– I snitt kanske färre kvinnor än män vet vilken ränta de betalar eller vad de skulle kunna få från något annat låneinstitut. De är också mindre benägna att förhandla. Det kan även vara så att bankerna behandlar kvinnor annorlunda eftersom de känner till de här sakerna, säger hon.

Jeannette Sheward bor i Spånga utanför Stockholm och jobbar som vaktmästare. För några år sedan förändrades ekonomin och hon började använda kreditkort till vissa av inköpen.

– Jag handlade saker som jag tidigare köpt kontant, det kunde vara en soffa eller så kanske jag behövde en tusenlapp för oväntade utgifter. Jag skulle inte råda någon att handla med kreditkort, men ibland är det smidigare än att köpa saker på avbetalning, säger hon.
Räntorna låg på 13–14 procent och kostnaderna för att betala av många små krediter hopade sig. Men i november lade hon om lånen så att månadskostnaden sänktes.

Hon är kritisk till att kvinnor betalar högre ränta på konsumtionslån än män. 

– Så ska det inte vara. Som kvinna har man dessutom lägre inkomst, vilket gör att en större andel av lönen går åt till att betala tillbaka lånen.

Fakta: Ränta


Kvinnor har i genomsnitt 9,58 procent i ränta på sina konsumtionslån. Motsvarande siffra för män är 8,50 procent.

Kvinnor har i snitt konsumtionslån på 175.737 kronor. Siffran för män är 193.233 kronor.
Genomsnittslönen för kvinnor är 25.482 kronor. Män tjänar i genomsnitt 29.302 kronor.

Kvinnor har i genomsnitt 2,34 lån per person, medan män har 2,06 lån per person.

Källa: Advisas kunddatabas

(All statistik är baserad på deltagarna i Advisas kunddatabas, det är inget riksgenomsnitt)

Mer om undersökningen
Konsumtionslån är alla typer av privatlån och saknar oftast säkerhet. Det handlar om köp på avbetalning, billån, kreditkortsköp, privatlån, blancolån, medlemslån och topplån till bostaden.

Advisas statistik är baserad på 39.380 kunder mellan 18 och 83 år. Kunddatabasen är inte representativ för hela befolkningen.
Jönköpings län är inte med i undersökningen eftersom det var för få svarande.