Ekonomi

Kylan inget hinder för löpning

Är löpning årets nyårslöfte? Då är det bara att sätta i gång – kyla är inget hinder för konditionsträning utomhus. Det behövs inte mycket extra utrustning heller, det viktigaste är att klä sig vettigt i förhållande till temperaturen.

Det där som mormor brukar säga – ”det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder” – stämmer bra också när det gäller vinterlöpning. Precis som skidåkarna får löparentusiasterna se till att skydda kropp, knopp och fötter mot kylan och isen under de kalla månaderna.

– Nej, det finns ingen forskning som visar att hjärta eller lungor skulle ta stryk av att man springer i minusgrader. Så länge det inte är extrema temperaturer så går det alldeles utmärkt att löpträna året om, säger Niklas Psilander, forskare och lärare på GIH, Gymnastik- och idrottshögskolan.

Om det är under minus 20 finns det risk för förfrysning av näsa, öron och kinder. Men det går att skydda ansiktet mot den extrema kylan med till exempel en balaklava.

En del sportbutiker säljer så kallade ansiktsmasker eller värmeväxlare som sägs skydda luftrören men det är egentligen inte ett tillbehör den vanlige löparen behöver.

– En ansiktsmask kan minska risken för ansträngningsastma för den som har det. Vissa personer kan också få besvär i luftrören när de andas in kall och torr luft, då lindrar det att ha en ansiktsmask, säger Niklas Psilander och tillägger att det också finns olika filter som man kan sätta i masken för att minska luftföroreningar om man springer mycket i stadsmiljö till exempel.

– Men ansiktsmasker ger ingen prestationsfördel, utan det blir snarare tvärtom svårt att andas och det kan bli slemmigt om man tränar riktigt hårt, säger Niklas Psilander.

Inte heller behöver man investera i löparglasögon eller damasker till de dubbade löparskorna. Faktiskt inte ens dubbskor – det går alldeles utmärkt med broddar som är utformade för löparskor.

– Om det är halt och isigt med hårdpackad snö är det svårt att springa med vanliga löparskor. Jag springer alltid med broddar som jag köpt i en sportbutik, sådana kostar ungefär 150 kronor.

Det viktigaste är att kolla vad kvicksilvret i termometern visar och klä sig därefter. Underställ, funktionsplagg och en bra vindtygsjacka är själva basen för en bra löprunda i vintertemperatur. Det finns olika material att välja på både när det gäller underställ och funktionsplagg, till exempel merinoull eller syntet. Vilka överdelar man väljer är en smaksak – en del föredrar så få plagg som möjligt och kombinerar en tjockare jacka med en underställströja. Andra väljer att klä sig lager på lager. Mössa bör man i alla fall ha redan vid fem plusgrader eftersom det blir kallt och blött på knoppen när man svettas.

– Lägg gärna pengar på en bra löparjacka men tänk på att en fodrad jacka kan bli tung och hängig när man svettas. Det är också bra att byta till vintertajts när det börjar bli kallt, säger Niklas Psilander.

Fakta: Springa på vintern

Att klä sig rätt är det viktigaste när man springer under den kyliga årstiden. Det här är några riktlinjer för olika temperaturer:

+5 till 0 grader

Långa löpartajts och en tunn underställströja. Utanpå en tunnare vindtygsjacka, och gärna en tunn mössa. Vid behov en funktionströja ovanpå underställströjan. Tunna vantar.

0 till –10 grader

Antingen vintertajts eller underställ med sommartajtsen utanpå. Underställströja, tunn funktionströja och jacka, mössa och vantar. Om det är halt och isigt, broddar på skorna eller dubbskor. En lite varmare löparstrumpa.

–10 till –15 grader

Tjockare underställ och mellanlager plus vinterjacka och vintertajts. Mössa och vantar. Om det är halt, broddar eller dubbskor.

–15 till –20 grader

Vid behov en balaklava för att skydda näsa, öron och kinder. Varmaste varianten av funktionsplagg, mössa och vantar.