Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Laddat med nyheter inför bilsalong i Genève

En Opel-Vauxhall Astra efter utnämningen till Årets bil 2016”.
En Opel-Vauxhall Astra efter utnämningen till Årets bil 2016”. Foto: Fabrice Coffrini/AFP

I morgon tisdag öppnar den stora bilsalongen i Genève i Schweiz.

Redan på måndagseftermiddagen tjuvstartade salongen ned omröstning i tävlingen Årets bil. Segern gick efter en rafflande omröstning till nya Opel Astra, en modell som konkurrerar med bland andra Ford Focus och VW Golf. Volvos nya stora suv XC90 kom tvåa.

Bilförsäljningen rullar i rekordtakt i en rad länder, inklusive Sverige. Här såldes 345.000 bilar. Förra toppnoteringen är från 1988 med 344.000 bliar. Tillverkarna kommer till Genève laddade med nyheter.

En intressant miljösatsning kommer från sydkoreanska Hyundai, som rullar ut den helt nya modellserien Ioniq.

Den erbjuds i tre gröna utföranden: som vanlig hybrid (ej laddbar), som laddbar hybrid med en räckvidd på el på 5 mil och som ren elbil med en räckvidd på 25 mil. Den kommer att bli ett intressant och ekonomiskt skattegynnat alternativ bland tjänstebilsförarna.

Även systermärket Kia satsar grönt i Genève. Modellen Optima kommer som laddbar hybrid med en räckvidd på 5,4 mil på el. Först som femdörrars halvkombi och därefter som kombi.

Både Ioniq och Optima lanseras i Sverige i höst.

Vid sidan om laddhybrider och elbilar väntas en lång rad suvar, fordon med lite högre markfrigång och med fyrhjulsdrift som standard eller tillval. Den biltypen är glödhet på en rad marknader i världen. Tillväxten räknas i tvåsiffriga tal. I Europa steg försäljningen med 22 procent i fjol till strax över 3 miljoner bilar. Ta bara Volvo som exempel vars suvar XC90 och XC60 turats om att vara företagets toppsäljare globalt sett.

Även den hajpade elbilstillverkaren Tesla med bas i Kalifornien i USA hakar på trenden. Det sker med model X, som nu, kraftigt försenad, visas i Genève.

Inte ens lyxbiltillverkare som Maserati kan hålla sig borta från segmentet. I Genève premiärvisas modellen Levante. Motoralternativen blir V6 bensin och V6 diesel och senare en bensinmatad V8.

Audi riktar ljuset på Q2, som blir den minsta suven i modellprogrammet. VW-koncernens märken visar totalt fyra modeller, förutomQ2 en modell från VW, en från Skoda och en från Seat.

Toyota kontrar med en produktionsklar version av CH-R, som har fem dörrar och linjer som en kupè.

Givetvis blir det också lyxbilar och sportbilar med kraft i överflöd – vad vore en vårsalong utan sådana bilar? BMW visar nya direktörslimon M760Li xDrive, toppmodellen i nya 7-serien. Den drivs av en helt nyutvecklad V12:a med 544 hästkrafter som driver på alla fyra hjulen.

Volvo Cars håller fast vid sina kärnvärden om säkerhet och funktionalitet genom att rikta strålkastarljuset på nya kombin V90, som ersätter trotjänaren V70.

V90 finns snart att beställa hos Volvohandeln. Priserna för enklaste versionen med D4-diesel på 190 hästkrafter börjar på 339 000 kronor. V90 är den tredje nyheten på kort tid från Volvo. Inom några år är även de mindre bilarna i 60- och 40-serien ersatta. Då har Volvo även en ren elbil med batteri på programmet.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.