Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

”Läget har blivit akut”

Ofta är lönerna det sista man inte betalar ut på ett företag. DN.se ställde tre frågor till DN:s motorexpert Lasse Swärd om det allvarliga läget på Saab.

Hur allvarligt är läget på Saab?

Ett redan allvarligt har läge har blivit akut. Det kan knappast bli värre. Inte nog med att tillverkningen ligger nere, vilket innebär att företaget inte får in några pengar. Inte heller leverantörerna har fått betalt för komponenter som redan levererats. Ovanpå detta kommer nu besked att de anställda inte får ut sina löner.

Vad innebär det här för de anställda?

Ett oerhört slag i en tid när de flesta planerar för semester och familjeliv. De hårt prövade anställda på Saab i Trollhättan har visat en enastående lojalitet med företaget, särskilt tydligt under det senaste året. Men efter dagens chockbesked att lönerna inte betalas ut kan det snabbt förändras. Saab har redan förlorat en hel del i förtroende bland bilköparna för missade säljprognoser och alltför vidlyftiga uttalanden av ordföranden Victor Muller. Nu är risken uppenbar att också de anställda börjar tappa hoppet.

Man ska komma ihåg att bakom företaget Saab finns närmare 3.800 människor av kött och blod som nu får svårt att betala sina räkningar. Helt utan förvarning dessutom. Dagen före midsommar av alla dagar! De fackliga organisationerna arbetar ni intensivt med att hjälpa till och det gör också kommunen i Trollhättan under ledning av kommunstyrelsens ordförande Paul Åkerlund, tidigare metallordföranden på Saab.

Hur nära är Saab en konkurs?

Risken för det ökar naturligtvis, men hur nära det är vågar jag inte ha någon uppfattning om.

Vilka lösningar är möjliga och vad händer nu?

Saabledningen arbetat intensivt med att försöka lösa den akuta kassabristen, Störst hopp står till försäljningen av fastigheterna. Den affären verkade vara nära avslut redan i början av veckan, men har ännu inte gått i lås.

I längden är det naturligtvis ohållbart att försöka sälja av tillgångar och låna till höger och vänster för att klara den löpande verksamheten. Det största problemet är att bandet i fabriken fortfarande står stilla. Företaget har kvar tunga fasta och rörliga kostnader, men saknar helt intäkter från nybilsförsäljningen. Det gör att krisen fördjupas timme för timme. I dag är kassan uppenbarligen helt barskrapad.

Risken ökar nu för att förhandlingarna med underleverantörerna, om uppskov med att betala av skulder havererar och för att de kinesiska parterna Pang Da och Youngman får kalla fötter. Pang Da har ju redan betalat flera hundra miljoner kronor i förskott för nya Saabar, men de pengarna har Saabledningen använt till att betala av gamla skulder.

Läget kan knappast bli värre.

 

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.