Ekonomi

Lägre vinst för klädjätten H&M

Populär klädkedja.
Populär klädkedja. Foto: Philippe Huguen/AFP

H&M-aktien faller tungt efter ett bokslut präglat av ett vinstfall större än väntat och en utdelning under förväntan.

Dessutom spökar en dyrare dollar – och mycket osålda vinterkläder, som nu reas ut i hård prispress.

Vd Karl-Johan Persson beskriver 2015 som ett mycket bra år. Kunderna är nöjda, marknadsandelarna ökar, butiksexpansionen fortsätter och på slutraden blev det en rekordvinst efter skatt.

Om något år ska nya varumärken och/eller koncept lanseras. Dessutom blir det en expansion på 10-15 procent fler H&M-butiker även 2016.

Satsningarna görs främst i USA och Kina, detta trots all osäkerhet kring Kinas ekonomi.

– Vi har en affärsmodell som funkar i Kina i dag. Även i det lite skakigare 2015 gick de här butikerna bra. Sedan tror vi långsiktigt på Kina. Det är ett land som kommer fortsätta växa och det är ett stort land, så vi ser en stor potential, säger Persson.

Men djävulen finns i detaljerna, som det brukar heta. Under fjärde kvartalet fick H&M allt svårare att parera den dyrare dollarn. Dessutom blev vinterkollektionen oväntat svårsåld i höstvärmen. Påföljande reor, som ännu pågår, äter på H&M:s redan pressade marginaler.

Bruttomarginalen, alltså klädkedjans bruttovinst som andel av försäljningen, föll nästan 3 procentenheter till 57,5 procent i fjärde kvartalet. Och bolagsledningen räknar med att det kan bli ytterligare några procentenheter lägre i kvartalet som avslutas i februari innan det vänder.

– Vi har en väldigt negativ effekt av den starka amerikanska dollarn. Det är något vi inte kan göra så jättemycket åt, säger Persson.

Till ägarna föreslår H&M-styrelsen en oförändrad utdelning på 9:75 kronor per aktie. Analytiker hade i snitt räknat med 10 kronor och som andel av H&M:s vinst blir det en sänkning från 81 till 77 procent.

– Det är fortfarande en bra utdelningsnivå. Det är en styrelsefråga, men vi har en stark finansiell ställning och vi investerar mycket. Så det känns som en vettig nivå, säger Karl-Johan Persson, som med sina 12,1 miljoner aktier får 118 miljoner kronor.

Totalt handlar det om 16,1 miljarder kronor som delas ut för 2015, varav storägaren Stefan Persson med familj – där Karl-Johan Persson ingår – får dela på 6,1 miljarder kronor.