Läsarstorm om dålig kundservice

Anita och Ulf Gullstedt hade stora problem med Vattenfall.

Lars Epstein Anita och Ulf Gullstedt hade stora problem med Vattenfall.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Telefonköer är något som får DN-läsare att ilskna till ordentligt. Efter artikeln om långa väntetider fylldes mejlboxen till brädden. Bland de upprörda fanns familjen Gullstedt som fått kämpa hårt för att få kontakt med kraftbolaget Vattenfall.

Telefonköer är något som får DN-läsare att ilskna till ordentligt. Efter artikeln om långa väntetider fylldes mejlboxen till brädden. Bland de upprörda fanns familjen Gullstedt som fått kämpa hårt för att få kontakt med kraftbolaget Vattenfall.

När familjen Gullstedt i Sundbyberg skulle försöka få hjälp med en felaktig faktura sattes tålamodet på prov rejält.

- Det skulle ha behövts en heltidsanställd för att få tag på någon där. Till slut fick min far som är pensionerad försöka få tag i Vattenfall. Efter tre dagars försök kom han fram. Han hade då försökt att nå Vattenfall ett flertal gånger. Några gånger fick han vänta över en timme utan att någon svarade, berättar Ulf Gullstedt.

Annons:

Vattenfall fick klagomål från flera håll när DN:s läsare tyckte till. Men tele- och bredbandsleverantörerna är de som har retat flest. Företag som Ventelo, Comhem, Glocalnet, Bredbandsbolaget, Telenor och Tele2 fick rejäla kängor. Allra flest klagomål fick Telia.

"Telias telefon- och kundservice är farlig för kunder med för högt blodtryck. Med andra ord, mycket krånglig självbetjäningsmeny innan man kan bli kopplad till kundtjänst och där få tala med en fysiskt närvarande rådgivare. Väntetider på 27 minuter och däröver är vanliga. Telias telefonservice är bedrövligt dålig", skriver Jan Carlsson.

Men det är inte bara strulande uppkopplingar och strejkande teknik som retat upp DN:s läsare. Även andra stora bolag, myndigheter och vårdinrättningar fick på pälsen.

Generellt är det samma saker som retar upp kunder som tvingas vänta i långa köer:

* Att själv behöva betala för att stå i kö för att komma i kontakt med kundtjänst.

* Att behöva vänta länge och sedan ändå bli bortkopplad.

* Att vänta länge och därefter få beskedet att kundtjänsten är överbelastad eller stängd.

* Att det spelas irriterande musik i luren.

* Att det inte går att få tala med en person som har ansvar för produkten eller tjänsten.

* Att hela tiden bli påmind om hur många som är före i kön.

* Att en inspelad röst uppmanar personen att använda hemsidan i stället.

* Att behöva trycka in en massa koder och göra en massa val innan det är möjligt att få tala med en person. Att personen sedan frågar efter samma koder eller nummer en gång till.

* Att en internetleverantör hänvisar till hemsidan eller till ett mejl när kundens problem är att den inte kan koppla upp sig mot internet.

Många läsare tycker att det vore bättre att bli uppringda i stället för att behöva vänta i luren.

Några av läsarbreven kom från personer som själva arbetat med kundservice.

"Det är sällan som telefonkön orsakas av telefonisten, oftast beror köerna på de fruktansvärt snåla callcenters som företagen anlitar. Det är en ständig jakt på siffror, en omöjlig ekvation där underbetalda ungdomar med osäkra anställningar ständigt pressas att klara av samtalen snabbare. Jag förstår att kunder blir frustrerade när saker och ting inte funkar, men ibland får man höra helt häpnadsväckande påhopp. Vuxna människor skriker och svär som om man vore skyldig till all världens elände", skriver Elisabeth Lindquist.

Trots allt är det inte bara gnäll i läsarskörden. Ett fåtal personer berömde kundtjänster också. Sas, If, SEB och Glocalnet fick lite ros.

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

wallstrom-1000
Foto:TT

 Förnekar påståendet. Utrikesminister Margot Wallström i SVT:s Agenda. 9  4 tweets  5 rekommendationer  0 rekommendationer

 Ger annan bild av von Sydows besök. Uppges ha bett om ursäkt för Margot Wallströms uttalanden. 1472  87 tweets  1383 rekommendationer  2 rekommendationer

arabnews
Skärmdump Arab News
skavlan-488
Foto:Rex

 Tittarstorm. Massiv kritik mot hur Jimmie Åkesson intervjuades. 2091  133 tweets  1956 rekommendationer  2 rekommendationer

 Nya förslag presenteras. Barnombudsmannen: Anmärkningsvärt att man inte har kommit längre.

barn-288-2
Foto:Alamy
Annons:
bildt-persson-288
Foto:TT

 Ska få in Sverige i FN:s säkerhetsråd. Förra statsministrarna blir hedersambassadörer. 76  15 tweets  61 rekommendationer  0 rekommendationer

hogskoleprovspuff
Foto:TT

 Kan du de svåra orden från lördagens högskoleprov? Testa dina kunskaper här! 5495  46 tweets  5447 rekommendationer  2 rekommendationer

 Facit: Här är alla rätt på högskoleprovet. Kolla hur det gick för dig! 7  5 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

 Hittar du de försvunna orden? Kräver bra ordförståelse. 2046  18 tweets  2025 rekommendationer  3 rekommendationer

 Hur bra är du på engelska? Slipa på dina språkkunskaper. 1267  33 tweets  1229 rekommendationer  5 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:

Så får du DN:s flash

 Missa inga nyheter. DN:s app ger dig senaste nytt.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: