Läsarstorm om dålig kundservice

Anita och Ulf Gullstedt hade stora problem med Vattenfall.

Lars Epstein Anita och Ulf Gullstedt hade stora problem med Vattenfall.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Telefonköer är något som får DN-läsare att ilskna till ordentligt. Efter artikeln om långa väntetider fylldes mejlboxen till brädden. Bland de upprörda fanns familjen Gullstedt som fått kämpa hårt för att få kontakt med kraftbolaget Vattenfall.

Telefonköer är något som får DN-läsare att ilskna till ordentligt. Efter artikeln om långa väntetider fylldes mejlboxen till brädden. Bland de upprörda fanns familjen Gullstedt som fått kämpa hårt för att få kontakt med kraftbolaget Vattenfall.

När familjen Gullstedt i Sundbyberg skulle försöka få hjälp med en felaktig faktura sattes tålamodet på prov rejält.

- Det skulle ha behövts en heltidsanställd för att få tag på någon där. Till slut fick min far som är pensionerad försöka få tag i Vattenfall. Efter tre dagars försök kom han fram. Han hade då försökt att nå Vattenfall ett flertal gånger. Några gånger fick han vänta över en timme utan att någon svarade, berättar Ulf Gullstedt.

Annons:

Vattenfall fick klagomål från flera håll när DN:s läsare tyckte till. Men tele- och bredbandsleverantörerna är de som har retat flest. Företag som Ventelo, Comhem, Glocalnet, Bredbandsbolaget, Telenor och Tele2 fick rejäla kängor. Allra flest klagomål fick Telia.

"Telias telefon- och kundservice är farlig för kunder med för högt blodtryck. Med andra ord, mycket krånglig självbetjäningsmeny innan man kan bli kopplad till kundtjänst och där få tala med en fysiskt närvarande rådgivare. Väntetider på 27 minuter och däröver är vanliga. Telias telefonservice är bedrövligt dålig", skriver Jan Carlsson.

Men det är inte bara strulande uppkopplingar och strejkande teknik som retat upp DN:s läsare. Även andra stora bolag, myndigheter och vårdinrättningar fick på pälsen.

Generellt är det samma saker som retar upp kunder som tvingas vänta i långa köer:

* Att själv behöva betala för att stå i kö för att komma i kontakt med kundtjänst.

* Att behöva vänta länge och sedan ändå bli bortkopplad.

* Att vänta länge och därefter få beskedet att kundtjänsten är överbelastad eller stängd.

* Att det spelas irriterande musik i luren.

* Att det inte går att få tala med en person som har ansvar för produkten eller tjänsten.

* Att hela tiden bli påmind om hur många som är före i kön.

* Att en inspelad röst uppmanar personen att använda hemsidan i stället.

* Att behöva trycka in en massa koder och göra en massa val innan det är möjligt att få tala med en person. Att personen sedan frågar efter samma koder eller nummer en gång till.

* Att en internetleverantör hänvisar till hemsidan eller till ett mejl när kundens problem är att den inte kan koppla upp sig mot internet.

Många läsare tycker att det vore bättre att bli uppringda i stället för att behöva vänta i luren.

Några av läsarbreven kom från personer som själva arbetat med kundservice.

"Det är sällan som telefonkön orsakas av telefonisten, oftast beror köerna på de fruktansvärt snåla callcenters som företagen anlitar. Det är en ständig jakt på siffror, en omöjlig ekvation där underbetalda ungdomar med osäkra anställningar ständigt pressas att klara av samtalen snabbare. Jag förstår att kunder blir frustrerade när saker och ting inte funkar, men ibland får man höra helt häpnadsväckande påhopp. Vuxna människor skriker och svär som om man vore skyldig till all världens elände", skriver Elisabeth Lindquist.

Trots allt är det inte bara gnäll i läsarskörden. Ett fåtal personer berömde kundtjänster också. Sas, If, SEB och Glocalnet fick lite ros.

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

Finansinspekationen-Martin-Andersson-500
Foto:TT

 ”Unikt läge.” Finansinspektionens chef vill se sänkning av ränteavdrag. 32  12 tweets  19 rekommendationer  1 rekommendationer

 DN:s Birgitta Forsberg: Blöjföretaget SCA:s toppchefer pysslas om som halvgudar. 57  25 tweets  31 rekommendationer  1 rekommendationer

kungsorn144
Foto:TT

 Habo utanför Jönköping. Jägaren anade oråd när hunden plötsligt tystnade. Hittade den död.

Annons:
sorenstam144
Foto:Bildbyrån

 ”En toppenjulklapp.” Annika Sörenstam är förvånad över att hon är före Stenmark på 150-listan.

 Häng med i nedräkningen. Klockan 16 presenteras nummer 3. 1399  46 tweets  1352 rekommendationer  1 rekommendationer

Alliansen-Lofven-500
Foto:TT

 Enligt uppgifter till SVT. Regeringen och Alliansen i förhandlingar. 1008  87 tweets  916 rekommendationer  5 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: