Läsarstorm om dålig kundservice

Anita och Ulf Gullstedt hade stora problem med Vattenfall.

Lars Epstein Anita och Ulf Gullstedt hade stora problem med Vattenfall.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Telefonköer är något som får DN-läsare att ilskna till ordentligt. Efter artikeln om långa väntetider fylldes mejlboxen till brädden. Bland de upprörda fanns familjen Gullstedt som fått kämpa hårt för att få kontakt med kraftbolaget Vattenfall.

Telefonköer är något som får DN-läsare att ilskna till ordentligt. Efter artikeln om långa väntetider fylldes mejlboxen till brädden. Bland de upprörda fanns familjen Gullstedt som fått kämpa hårt för att få kontakt med kraftbolaget Vattenfall.

När familjen Gullstedt i Sundbyberg skulle försöka få hjälp med en felaktig faktura sattes tålamodet på prov rejält.

- Det skulle ha behövts en heltidsanställd för att få tag på någon där. Till slut fick min far som är pensionerad försöka få tag i Vattenfall. Efter tre dagars försök kom han fram. Han hade då försökt att nå Vattenfall ett flertal gånger. Några gånger fick han vänta över en timme utan att någon svarade, berättar Ulf Gullstedt.

Annons:

Vattenfall fick klagomål från flera håll när DN:s läsare tyckte till. Men tele- och bredbandsleverantörerna är de som har retat flest. Företag som Ventelo, Comhem, Glocalnet, Bredbandsbolaget, Telenor och Tele2 fick rejäla kängor. Allra flest klagomål fick Telia.

"Telias telefon- och kundservice är farlig för kunder med för högt blodtryck. Med andra ord, mycket krånglig självbetjäningsmeny innan man kan bli kopplad till kundtjänst och där få tala med en fysiskt närvarande rådgivare. Väntetider på 27 minuter och däröver är vanliga. Telias telefonservice är bedrövligt dålig", skriver Jan Carlsson.

Men det är inte bara strulande uppkopplingar och strejkande teknik som retat upp DN:s läsare. Även andra stora bolag, myndigheter och vårdinrättningar fick på pälsen.

Generellt är det samma saker som retar upp kunder som tvingas vänta i långa köer:

* Att själv behöva betala för att stå i kö för att komma i kontakt med kundtjänst.

* Att behöva vänta länge och sedan ändå bli bortkopplad.

* Att vänta länge och därefter få beskedet att kundtjänsten är överbelastad eller stängd.

* Att det spelas irriterande musik i luren.

* Att det inte går att få tala med en person som har ansvar för produkten eller tjänsten.

* Att hela tiden bli påmind om hur många som är före i kön.

* Att en inspelad röst uppmanar personen att använda hemsidan i stället.

* Att behöva trycka in en massa koder och göra en massa val innan det är möjligt att få tala med en person. Att personen sedan frågar efter samma koder eller nummer en gång till.

* Att en internetleverantör hänvisar till hemsidan eller till ett mejl när kundens problem är att den inte kan koppla upp sig mot internet.

Många läsare tycker att det vore bättre att bli uppringda i stället för att behöva vänta i luren.

Några av läsarbreven kom från personer som själva arbetat med kundservice.

"Det är sällan som telefonkön orsakas av telefonisten, oftast beror köerna på de fruktansvärt snåla callcenters som företagen anlitar. Det är en ständig jakt på siffror, en omöjlig ekvation där underbetalda ungdomar med osäkra anställningar ständigt pressas att klara av samtalen snabbare. Jag förstår att kunder blir frustrerade när saker och ting inte funkar, men ibland får man höra helt häpnadsväckande påhopp. Vuxna människor skriker och svär som om man vore skyldig till all världens elände", skriver Elisabeth Lindquist.

Trots allt är det inte bara gnäll i läsarskörden. Ett fåtal personer berömde kundtjänster också. Sas, If, SEB och Glocalnet fick lite ros.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

Svarta Lådor
Foto:Johan Nilsson Lådorna är egentligen orangea.

 Kan ge nyckeln till katastrofen. Lådorna överlämande.

 Lådorna lämnade till Malaysia. Minskar press på separatister. 1  0 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 Offren på väg till Holland. . Tåget framme i Charkiv. 1  0 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 Tillfångatagen svensk: Jag behandlas okej. 3  2 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 Bildextra. Satellitbilder visar förödelsen vid vraket.

 ”Är i bra skick.” Ukraina misstänker att lådorna har manipulerats.

premium  Michael Winiarski: Vore att ge upp projektet om Ryssland som global stormakt och imperium.

bostadshetta144
Foto:TT/Alamy

 Hyresrättsföreningen informerar. Detta kan du kräva av värden om du bor i en varm bostad. 93  5 tweets  88 rekommendationer  0 rekommendationer

 12 saker som dina grannar stör sig på. Det skapar grannosämja. 69  9 tweets  52 rekommendationer  8 rekommendationer

Annons:

 Liberala Venstre inväntar utredning. Prostitutionen har ökat.

Annons:

 ”Tur att ingen skadat sig.” Dykare har hittat pålar i Uppvidinge.

ramallah_500
Foto:Amit Shabi

 DN på Västbanken. Ilska och sorg råder efter höga dödstal i Gaza. 14  4 tweets  10 rekommendationer  0 rekommendationer

 Israelisk soldat saknas i Gaza. Kan ha tagits tillfånga.

 Sjuksköterska i Gaza: Våra barn kommer att ställa hela världen inför rätta. Hur lät ni detta ske? 29  3 tweets  26 rekommendationer  0 rekommendationer

gaza_144102
Foto:Reuters

 ”Avskyvärda handlingar.” FN kräver omedelbart eldupphör. 350  15 tweets  335 rekommendationer  0 rekommendationer

 Kerrys tabbe. Vet inte att micken är påslagen. 129  5 tweets  122 rekommendationer  2 rekommendationer

 Journalist: Orimligt. Varför ska palestinierna foga sig? 889  19 tweets  868 rekommendationer  2 rekommendationer

 Historiker: Därför är konflikten i Palestina enkel att lösa. 2193  87 tweets  2085 rekommendationer  21 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: