Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Lättare att tyda hotellens stjärnor

Grand Hotel i Stockholm är femstjärnigt.
Grand Hotel i Stockholm är femstjärnigt. Foto: Janerik Henriksson
En-, tre- eller femstjärnigt hotell. Att tyda stjärnorna är inte alltid lätt. Sedan förra året gäller ett nytt klassificeringssystem för svenska hotell.

– Vi har fått tydliga signaler från EU om att vi bör ha ett enhetligt sy­stem i Europa. Det är bra för konsumenten att få en likvärdig produkt, säger Rikard Bergsten, klassificeringschef på Sveriges Hotell- och restaurangföretagare (SHR).

Att förstå vad det innebär att boka ett femstjärnigt hotell kan vara snårigt. Standarden kan skilja sig rejält åt beroende på i vilket land – eller rent av vilken region – som hotellet ligger. I Spanien har till exempel olika regioner olika klassificeringssystem.

I Sverige infördes en nationell, frivillig standard först 2003. Sedan ett år tillbaka är Sverige anslutet till det europeiska Hotelstars Union. Tanken är att du som Europaresenär ska kunna veta exakt vad du får när du bokar hotell med ett visst antal stjärnor.

– Vi hoppas att det är på plats i alla EU-länder inom fem år. Det tar lite tid. Det går inte att bara knäppa med fingrarna, säger Rikard Bergsten.

Men även i framtiden kommer det att finnas hotell som väljer att stå utanför systemet. Den största skillnaden mellan det gamla och det nya systemet är att det nya bygger på fler kriterier, 270 jämfört med tidigare 130.

Ett trestjärnigt hotell ska erbjuda receptionsservice minst 14 timmar och bland annat ha helfigursspegel, intenetuppkoppling och hårtork i rummet. För att nå upp till fem stjärnor krävs till exempel sviter, bar sju dagar i veckan, extra ­kuddar och roomservice dygnet runt.

Den som inte tycker att hotellet lever upp till stjärnorna bör klaga till hotellet, men kan också höra av sig till SHR.

– Vi är tacksamma när vi får in synpunkter. Det har hänt att hotellen har tappat en stjärna efter klago­mål. Men det kan också handla om ett olycksfall i arbetet.

Det får du för stjärnorna i Europa

En stjärna. Hotell med gemensamma utrymmen för bad/wc, handduk, centralvärme, frukostservering samt tillträde dygnet runt, möjlighet till väckning, daglig städning av rum.

Två stjärnor. Hotellen har, utöver krav för 1, badlakan samt handfat med tvål, duschkräm och sänglampa på rummet. Minst 40 procent av rummen ska ha privata badrum och teve.

Tre stjärnor. Receptionsservice minst 14 timmar, rummen utrustade med privat bad, hårtork, helfigurspegel, bagage­stativ, arbetsbord, radio, teve, Möjlighet till internetuppkoppling, bagageservice, tvättpåse, skoputsning, hiss.

Fyra stjärnor. Reception bemannad minst 18 timmar, hotellet bemannat dygnet runt, bar minst 6 dagar i veckan, bekväma möbler, safebox, gäst-pc, internetuppkoppling i rum, minibar alt. roomservice,  middagsservering minst 6 dagar i veckan och roomservice med mat, dagstidningar, syservice, hiss.

Fem stjärnor. Reception bemannad 24 timmar, sviter, extra toalett­artiklar på rum, badrock och tofflor, extra kuddar, urval av kuddar, bekväma sittplatser i rum, bar 7 dagar i veckan, lunch och middag 7 dagar i veckan, minibar, roomservice dygnet runt, bagageservice, strykservice, tvättservice samma dag, extra rumskontroll på kvällen, att det sker en extern, anonym kontroll av hotellet.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.