Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Leksaker blir könsneutrala även i Storbritannien

Toys R Us i Storbritannien följer i de svenska fotspåren och slutar marknadsföra leksaker mot bara pojkar eller bara flickor.

I fjolårets julhandel gav BR och Toys R Us ut könsneutrala leksakskataloger. Nu väljer Toys R Us i Storbritannien samma väg, efter påtryckningar från föräldrar.

– Det är 2013 och fortfarande får pojkar och flickor växa upp i tron att vissa leksaker passar dem, och andra inte. Det är inte bara förvirrande, utan också extremt begränsande, eftersom det formar deras idéer om vilka de är, säger Megan Perryman på Let Toys Be Toys, en lobbygrupp som drivs av föräldrar.

Leksaksföretaget Toys R Us kommer nu att ta bort könsspecifika referenser i sina butiker och ser över hur reklam och annan marknadsföring kan bli mer inkluderande, skriver The Telegraph.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.