Ekonomi

Apple behöver en ny revolutionerande produkt

Iphoneförsäljningen har i princip slutat öka. Då blir det uppenbart hur mycket Apple förlitar sig på denna enda produkt. Frågan är om företaget än en gång kan uppfinna något så revolutionerande att det vänder upp och ned på en marknad, skriver DN:s Linus Larsson.

Apple fortsätter att sälja enorma mängder Iphone världen över. Men när man är Apple så är förväntningarna högre ställda än att fortsätta sälja bra. Företaget börjar få svårt att leva upp till de senaste årens hysteriska tillväxttempo.

Här är siffran alla talar om: 74,77 miljoner. Så många Iphone sålde Apple under det senaste kvartalet. Motsvarande period ett år tidigare var samma siffra 74,5 miljoner. I sifferarket Apple delade ut i samband med tisdagens kvartalsrapport avrundades tillväxten ned till noll.

Så långsam tillväxt har inte Iphone haft sedan mobilen som definierade den smarta telefonen introducerades 2007, noterar Wall Street Journal.

Iphone är en enormt viktig produkt för Apple och står för omkring två tredjedelar av intäkterna. Mycket riktigt syns också bara en försiktig intäktsökning: 1,7 procent upp, till 75,87 miljarder dollar.

Resultatet kan ses som en påminnelse om faran i att förlita sig på en produkt så mycket som Apple förlitar sig på Iphone. Den enorma försäljningen, inte minst i Kina och inte minst Iphone 6 och Iphone 6 Plus, kanske i backspegeln kommer te sig som ett undantag.

Det är ingen vågad gissning att vd Tim Cook mer än någonting suktar efter en ny produktkategori, något som kan chocka marknaden på det sätt som få andra än Apple klarar av. Den mest spännande frågan om Apple just nu är om innovationskraften att uppfinna något sådant finns kvar.

Den senaste Iphonemodellerna – 6S och 6S Plus – var försiktiga, inkrementella uppgraderingar av föregångarna.

Det kunde ha varit Apple Watch, men succén är svår att se.

Långt borta vid horisonten finns planerna på en elbil, men det lär dröja många år innan den blir verklighet.

Musiktjänsten Apple Music börjar kunna mäta sig med Spotifys användarantal, men någon pengamaskin är det inte för Apple.

”Vi lever inte i 90-dagarskvartal och vi investerar inte för 90-dagarskvartal”, sa Tim Cook till Wall Street Journal när rapporten presenterades. Det är en rimlig hållning och en som Apple med sin ofattbara kassakista har råd med.

Men det är också vad man säger i bistrare tider, inte när man har vinden i ryggen.