Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Lokal ”clown-oro” kan stoppa Ronald McDonald

Foto: Elizabeth Dalziel/AP

Lokal ”clown-oro” kan hindra Ronald McDonald från att framträda på vissa platser i Sverige. Men de flesta svenska organisationerna som har clowner som varumärken tar senaste tidens clown-hysteri med ro.

McDonald’s i USA drar ner på Ronald McDonalds framträdanden på grund av ”det rådande klimatet kring clowner” och den stora affärskedjan Target slutar sälja clownmasker.

I Sverige framträder Ronald McDonald fortfarande på barnkalas och enligt Alexandra Hempel Svenonius, McDonald’s presschef i Sverige, är ambitionen att han ska fortsätta göra det.

Men ifall McDonald’s-restauranger märker av en lokal oro för clowner kan hans närvaro påverkas.

– Vi är lyhörda för vad våra gäster säger och vad som händer i samhället. Vi gör en bedömning från fall till fall om det är lämpligt eller inte med tanke på den senaste tidens incidenter, säger Alexandra Hempel Svenonius.

McDonald’s har hittills inte fått några större clownskräcks-reaktioner från gäster angående Ronald McDonald, enligt Alexandra Hempel Svenonius.

– Det var en person som kände någon som blivit skrämd av en clown för ett tiotal år sedan. Det har kommit in några inlägg i sociala medier, men inget där människor uttrycker oro, säger hon.

Ronald McDonald Barnfond, som erbjuder boende till sjuka barn och deras anhöriga medan barnen behandlas på sjukhus, har inte heller vidtagit några åtgärder i nuläget för att tona ner clownens synlighet.

– Vi har i vanliga fall med clownerna när vi inviger Ronald Mcdonald hus. Ifall vi skulle ha haft en invigning i dag skulle vi kanske ha tagit oss en funderare med tanke på de läskiga clownerna, säger Hanna Sandels, generalsekreterare på Ronald McDonald Barnfond.

GB Glace, som har den clownliknade GB-gubben som varumärke, har inte förändrat sin marknadsföring och har inga planer på att göra det i framtiden.

– Vi har inga planer på att minska hans synlighet. Vi tror att GB clownen med sitt tecknade utryck är tillräckligt särskiljande och välkänd för att inte blandas ihop med de läskiga clownerna, säger Riitta Jantune, presskontakt på GB Glace.

Enligt Johan Anselmsson, docent i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, är McDonald’s och GB Glaces clowner så pass etablerade varumärken att de läskiga clownerna inte påverkar dem negativt.

– Men jag avråder nya företag från att bygga upp ett varumärke baserat på clowner. Det som har hänt har definitivt haft en negativ inverkan på de associationer man kopplar till en clown, säger Johan Anselmsson.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.