Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Luft på burk succé i Kina

Foto: Alamy

Kanadensisk friskluft på burk går som smör i solsken i förorenade kinesiska storstäder.

De två kanadensiska småföretagarna Moses Lam och Troy Paquette blev till en början hånade av familj och vänner för sin idé att paketera och sälja frisk luft från Klippiga bergen. Nu har deras produkt blivit en försäljningssuccé i kinesiska storstäder.

Företaget Vitality Air grundades i Edmonton förra året, men dess flyktiga produkt lanserades i Kina för två månader sedan. Första leveransen dit, 500 burkar, sålde slut på fyra dagar, berättar delägaren Moses Lam för brittiska The Telegraph.

Efterfrågan är störst i städer i nordöstra och södra Kina, där luftföroreningarna är som svårast.

Den genomsnittliga köparen är en välbärgad kvinna som köper några burkar till sin familj eller som presenter. Men firman har även sålt till pensionärshem och några nattklubbar.

En 7,7-litersburk med frisk luft från nationalparken Banff, som enligt Vitality Air räcker till 150 andetag, kostar 100 yuan i Kina, ungefär 130 svenska kronor. Det är 50 gånger mer än priset för en flaska mineralvatten.

Moses Lam är lite tagen av den kinesiska efterfrågan och orolig att han och hans kollega tagit sig vatten över huvudet. Arbetet med att fylla burkarna är nämligen helt manuellt.

Firman säljer redan sedan tidigare sina frisklutfsburkar i Nordamerika, Mellanöstern och Indien – det land där den sämsta stadsluften finns – men Kina har snabbt blivit den största utlandsmarknaden.

Det hela började som ett skämt. De båda luftföretagarna fyllde påsar med frisk luft och lade ut på e-handelssajten Ebay. Den första gick för ungefär fem kronor. Men den andra drog in en tusenlapp.

– Det var då vi insåg att det finns en marknad för det här, säger Lam.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.