Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Majoritet vill stoppa skatten på flygresor

Skatt på flygresor eller inte? Även om utredningen på onsdagen föreslår en ny skatt är det osannolikt att det finns en majoritet i riksdagen för förslaget. Arkivbild.
Skatt på flygresor eller inte? Även om utredningen på onsdagen föreslår en ny skatt är det osannolikt att det finns en majoritet i riksdagen för förslaget. Arkivbild. Foto: Ingvar Andersson

Redan innan utredningen om en skatt på flygresor hunnit presenteras uppmanar de borgerliga och Sverigedemokraterna regeringen att tänka om. Men trots intern S-kritik försvarar infrastrukturminister Anna Johansson (S) flygskatten.

– Vi behöver ställa om transportsektorn, säger hon till DN.

På onsdagen lämnas utredningen om en nationell flygskatt över till finansminister Magdalena Andersson (S). I slutändan hamnar frågan i riksdagens skatteutskott.

Men det hindrade inte en majoritet i trafikutskottet med de fyra borgerliga partierna och Sverige­demokraterna att redan på tisdagen enas om ett tillkännagivande där en riksdagsmajoritet uppmanar regeringen att tänka om och i stället invänta en internationell flygskatt.

– Det är klart att flyget också ska bära sina kostnader. Men då är det enda rimliga att det sker på internationell nivå, säger Anders Åkesson (C), talesperson för infrastrukturfrågor.

Han sågar Miljöpartiet som i rege­ringen drivit på för att en flygskatt ska införas av klimatskäl. Partiets vanligaste argument har varit att flyget är skattebefriat till skillnad från andra transportslag, trots att det släpper ut stora mängder kol­dioxid som bidrar till uppvärmningen av klimatet.

– Nationell flygskatt är en väldigt dålig idé. Den har inga miljöeffekter, enligt Konjunkturinstitutet, och kostar väldigt mycket pengar för de som är beroende av flyg som transportslag, säger Anders Åkesson.

Men nu försvarar även S-ministern Anna Johansson det regeringsförslag som väntas komma i samband med höstbudgeten nästa år efter att utredningen varit ute på remiss.

– Vi behöver ställa om transportsektorn till att bli mer hållbar och släppa ut mindre växthusgaser. Då behöver man också vidta åtgärder för att nå de målen. En del åtgärder handlar om att prissätta kol­dioxidutsläpp, säger Anna Johansson.

Bland kritikerna har också funnits flera socialdemokratiska kommunalråd. En av dessa är Niklas Nordström i Luleå som hävdar att en flygskatt skulle få stora negativa effekter, inte minst för näringslivet i Norrbotten.

Men infrastrukturministern hävdar att den interna oron i partiet är överdriven.

– I de direktiv som den här utredningen har fått står det väldigt tydligt att en eventuell skatt ska utformas så att den inte hotar jobb och tillväxt i hela landet, säger Anna Johansson.

Enligt tjänstemän på finans­departementet som DN talat med är ”det normala” att nya skatter som en flygskatt ingår i regeringens budget. Därmed skulle det vara omöjligt för oppositionen att stoppa den eftersom statsbudgeten tas i ett klubbslag.

Men Centerpartiet håller inte med om den tolkningen.

– Om vi skulle införa en flygskatt handlar det om hur vi ska utforma vår infrastruktur under de kommande åren. Då berör det infrastrukturpropositionen som vi just nu behandlar i riksdagen, säger Anders Åkesson.

Tidigare har det funnits förslag om en skatt på 100 kronor per inrikes enkelresa och 200 kronor för enkelresor utomlands.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.