Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Mäklarna tvingas profilera sig

Flera mäklarbyråer tar nu till nya, radikala grepp för att sticka ut bland bostadsannonsernas nakna, ljusa, mass-stajlade kök och vardagsrum. Mycket satsas på konstnärligt foto, mer färg och personlig inredning.

I dag vill ingen visa upp sitt hem så som det brukar se ut inför en försäljning. Allt fler tar hjälp med så kallad home-stageing. Det har de senaste åren lett till en påtaglig likriktning av bostadsannonserna, där hemmen ofta ser helt sterila ut.

Samtidigt har konkurrensen mellan mäklarna ökat. Och därmed behovet av att sticka ut. Vilket nu börjar ge utslag i nya annonstrender.

I Malmö lockar till exempel Bo-Laget med riktigt färgstarka, retroälskande eller udda bohemiska hemmiljöer jämte det stramt svart-vita och avskalade.

Göteborgsbaserade Alvhem kombinerar mäkleri med inredningsbutik, och fotograferar gärna lägenheternas kök med dukade bord och pågående matlagning.

I Stockholm har Fantastic Frank Fastighetsmäkleri dragit till sig uppmärksamhet genom att stajla lägenheter med olika teman. Det kan vara blommor eller bakelser överallt i en lägenhet, eller frukt i alla rum, inklusive i bastun och på balkongen. I våras fick deckartemat prägla en bostad på Östermalm med scener som ur en amerikansk polisfilm. Dessutom jobbar byrån med modefotografer.

Huvudsyftet är just att sticka ut från mängden, säger Tomas Backman, kreativ chef på Fantastic Frank.

– Det är klart att vi gillar det vi gör, men det är business bakom det också. De vanliga annonserna tror vi att man bara bläddrar förbi. Våra bilder tittar man längre på, och det lockar folk till våra visningar.

Stockholmsbaserade A Home 4u skiljer sig också från mängden, med sina lägenhetsbilder i gammaldags ramar med sirligt handskrivna kommentarer på knallrosa, solgula, himmelsblå och illgröna bakgrundsplattor.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.