Ekonomi

”Många blir säkert besvikna”

Foto: DN

DN:s motorreporter Lasse Swärd svarar på fyra frågor om att Volkswagenkunder i Sverige och övriga EU inte kommer att bli kompenserade för avgasfusket.

Varför säger VW nej till att kompensera kunder i EU?

– Den officiella förklaringen är att kunderna i USA blir mer drabbade eftersom åtgärderna är mer omfattande och att de tekniska lösningarna ännu inte är godkända. De verkliga orsakerna är flera. USA har hårdare miljökrav och myndigheter som agerar tuffare mot företag som inte följer lagar och regler. Det var först efter hot om att inte godkänna 2016 års modeller i USA som VW föll till föga och erkände att deras dieslar var manipulerade.

– VW riskerar åtskilliga miljarder i skadestånd. Enbart kraven från de amerikanska miljömyndigheterna kan i värsta fall uppgå till 18 miljarder dollar, cirka 150 miljarder kronor. Ovanpå detta kommer en rad stämningar från privata bilägare som känner sig lurade av VW. 

Hur kommer kunderna i EU att reagera på detta beslut?

– Många blir säkert besvikna. För den enskilda kunden är det väl ingen större uppoffring att behöva åka till verkstaden en extra gång. I de flesta fall kan justeringen göras snabbt, på mindre än en timme. Bilarnas köregenskaper eller krocksäkerhet har inte påverkats.
Skadan som VW orsakat ligger på ett annat plan. Bilarna har i verklig trafik släppt ut betydligt högre halter än vad de officiella värdena visat av kväveoxider, utsläpp som skadar såväl miljön som den personliga hälsan.

Är sista ordet sagt nu i skadeståndsfrågan?

– Vilka möjligheter som finns för att utdöma skadestånd inom EU för dessa utsläpp långt över gränsvärdena vågar jag inte uttala mig om, men man önskar att de nationella miljömyndigheterna i EU kunde agera lika resolut som de amerikanska. I USA nöjer man sig inte med vad tillverkarna säger om deras bilar, omfattande stickprov görs löpande för att kontrollera om det stämmer. På något sätt borde man kunna sätta en prislapp också i EU på de extra belastningar VW:s manipulationer orsakat på vår miljö och på människors hälsa.

Men bilägarna då. Även om deras bilar inte påverkats körmässigt är väl de försämrade miljöegenskaperna en belastning?

– Ja, absolut, så känner nog många det, att man med gröna argument lurats av VW att köpa en extra bränslesnål bil. Men i verklig trafik drar den inte bara mer bränsle, den släpper den också ut upp till 40 gånger högre halter av kväveoxider än utlovats. Det rimliga och det anständiga hade varit att ersätta även de enskilda bilägarna i EU, precis som man gjort i USA. Men det kommer inte att ske av det enkla skälet att VW anser att det skulle bli för alldeles för kostsamt.