Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

"Många ser en motsättning mellan resultat och jämställdhet"

Många företag ser en motsättning mellan resultat och saker som jämställdhet och mångfald. Därför är det få som sätter upp konkreta mål. Det tror forskaren Jenny Lantz vid handelshögskolan i Stockholm.

En tredjedel av Sveriges bolag har inte en enda kvinna i sin ledningsgrupp och det är vanligare att en vd heter Johan än att en vd är en kvinna. Det visar en rapport från stiftelsen Allbright.

Jenny Lantz har bland annat forskat om jämställdhet i organisationer och hon menar att många företag frikopplar sitt jämställdhetsarbete från den ordinarie verksamheten och att de tror att det finns en motsättning mellan reslutat och jämställdhet. Därför är det få som sätter upp mål som liknar de som Antonia Ax:son Johnsson har satt upp.

Pernilla Alexandersson, vd för Addgender som ger företag råd inom jämställdhetsfrågor, förklarar att Antonia Ax:son Johnssons mål är unika.

– Många företag misslyckas i sitt jämställdhetsarbete eftersom kompetens på området saknas, säger hon.

– Det är lag på att företag ska ha en jämställdhetsplan men målen är sällan mätbara. Det står saker som "vi ska vara ett jämställt bolag" vilket är ganska otydligt.

– Man måste tänka stort och agera smått. Antonia Ax:son Johnsson är en förebild för många företag, säger Pernilla Alexandersson.

Jämställdheten i svenska bolag

AllBright-rapporten 2013 visar att:

• 1 av 3 bolag inte har en enda kvinna i ledningsgruppen

• 2 av 3 kvinnor sitter i en stabsfunktion


• Kvinnor befordrar kvinnor: Sex av de tio de mest jämställda bolagen har en kvinna som VD

• Den vanligaste VD:n är man, heter Johan, är 51 år och civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm

• Hälften av alla börsbolags ledningsgruppsmedlemmar är födda på 60-talet
• Nio av tio styrelseproffs är män

• Hälsovårdsbranschen fortsatt är bäst på att tillvarata kvinnors kompetens

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.